Stationsgebied Oost
Lelystad wil groeien. En met die groei moet het nog steeds aantrekkelijk zijn om hier te verblijven en te leven. Als u station Lelystad Centrum uitloopt, moet het stationsplein het visitekaartje van Lelystad zijn. Daar gaan we aan werken. Het stationsplein wordt groter en groener en er komt een nieuw en ruimer busstation. Op deze pagina leest u meer over de plannen en houden we u op de hoogte van de werkzaamheden.
Dit gaan we doen
De gemeente start met de ontwikkelingen aan de oostzijde van het station. Dat loopt van het stationsplein via de Middenweg naar het zuiden tot en met de rotonde van de Ziekenhuisweg en Middendreef. In 2022 en 2023 waren we bezig met ontwerpen, de besluitvorming en het voorbereiden. In 2024 willen we beginnen met de werkzaamheden. In het hele traject betrekken en informeren we omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden uit de buurt.
Hoe gaat het gebied eruit zien? Contentblok dichtgeklapt
Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp voor Stationsgebied Oost is klaar. Op het ontwerp staan de ontwikkeling van een nieuw eilandbusstation, een vrijliggende busbaan, autoweg en omliggende openbare ruimte, inclusief stationsplein. We geven in het ontwerp aandacht aan meer groen, fijne ontmoetings- en verblijfsmogelijkheden, toegankelijkheid en een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Op de afbeelding ziet u het definitief ontwerp. Als u op de afbeelding klikt, wordt deze groter.
Stationsplein
Het stationsplein wordt groter en groener. En is bedoeld voor voetgangers. Het moet voor iedereen een fijne verblijfplaats worden. Er komen groenvakken met zitranden. Reizigers kunnen ook op het plein verblijven tot hun bus of trein komt. Er is een duidelijke route naar het eilandbusstation en er zijn geleide- en gidslijnen naar de zuidelijke onderdoorgang, het eilandbusstation en het Stadshart. De (verbouwde) kiosk blijft op het stationsplein staan. Bekijk de impressies van het stationsplein:
Eilandbusstation
We maken een busstation met 10 halteplaatsen. Er komen 2 toegangen naar het eilandbusstation. Zo kunnen reizigers vanaf het stationsplein en via de oostkant (kant van de Zilverparkgarage) bij het busstation komen. De bussen vanaf het zuiden krijgen vanaf de rotonde Ziekenhuisweg/Middendreef een eigen busbaan naar het eilandbusstation. Bekijk de impressie van het eilandbusstation:
Fietspad
Het fietspad vanaf de Stationsweg naar de Middenweg verbreden we naar 4 meter. Ook sluit dit fietspad bij de Ziekenhuisweg aan op het hoofdfietspad richting Porteum. Op het stationsplein komt een afslag voor fietsers richting het station. Het fietspad leidt naar de grote fietsenstalling, die in het NS-station moet komen. En naar de nieuwe fiets-/voetgangerstunnel, die west en oost met elkaar verbindt. Het fietspad op de Middendreef, bij het spoor, trekken we langs het spoor door tot aan de Botterfietstunnel.
Middenweg (autoweg)
De Middenweg (autoweg) komt dichter bij het spoor. Door de weg te verplaatsen hebben auto’s die naar de Zilverparkgarage rijden beter zicht op de fietsers bij het oversteken van het fietspad. Auto’s die van de Zilverparkgarage komen, kunnen bij de aansluiting op de Middenweg naar links en rechts rijden. De Zilverparkkade blijft een eenrichtingsweg.
Taxistandplaats
Er komt een taxistandplaats onder de zuidelijke onderdoorgang. Dat is de onderdoorgang bij de rotonde Visarenddreef/Middenweg. Bekijk de impressie van de taxistandplaats:
Coffeeshop
De Middenweg komt dichter bij het spoor te liggen, op de oude locatie van de coffeeshop. Daarom is de coffeeshop tijdelijk verhuisd naar een plek op Stationsbalkon-Noord. Dit is het terrein tussen het spoor en parkeergarage De Waag. De coffeeshop blijft daar tot eind 2025. Als de werkzaamheden klaar zijn, dan gaat de coffeeshop terug naar een plek in de buurt van de oude plek.
Noordelijke onderdoorgang gaat dicht
De huidige noordelijke onderdoorgang gaat dicht. Op de plaats van de noordelijke onderdoorgang komt in de toekomst een grote fietsenstalling. Deze fietsenstalling heeft een directe verbinding naar de stationshal. Vlakbij de huidige noordelijke onderdoorgang komt een nieuwe fiets-/ voetgangerstunnel, die onder het spoor door gaat.
Geen gemotoriseerd verkeer op het stationsplein
Het stationsplein is alleen bedoeld voor voetgangers en fietsers. Er mag dus geen gemotoriseerd verkeer op het Stationsplein en Dukaatplein komen. Er zijn uitzonderingen. Zo kunnen verhuiswagens voor het appartementencomplex een ontheffing aanvragen. Hulpdiensten kunnen altijd overal komen.
We verplaatsen de mindervalideparkeerplaatsen op het stationsplein
De mindervalideparkeerplaatsen op het stationsplein verplaatsen we naar de Neringweg. Deze parkeerplaatsen hebben een centrumfunctie. Dit betekent dat ze bedoeld zijn voor bezoekers van het Stadshart. Mindervaliden die willen parkeren voor het station, kunnen gebruik maken van de bestaande mindervalideparkeerplaatsen voor de rechtbank. Mindervaliden die vlakbij het nieuwe busstation willen parkeren, kunnen dit het beste doen bij Reaalhof.
Laden en lossen
Er komt een nieuwe, laad- en losplaats onder de zuidelijke onderdoorgang en aan de westkant van het station ongeveer bij de huidige noordelijke onderdoorgang). De laad- en loslocatie vlakbij IJssalon Billy’s blijft.
Planning werkzaamheden Contentblok dichtgeklapt
De aannemer voert de werkzaamheden in 3 fasen uit. Hieronder ziet u wat de verwachte planning is. De planning kan nog veranderen door onvoorziene omstandigheden.
- Fase 1: Vanaf begin november 2024
- Fase 2: Vanaf zomer 2025
- Fase 3: Vanaf najaar 2025 tot midden 2026
BouwApp
De aannemer maakt gebruik van de BouwApp. Via deze app houdt hij u op de hoogte over de planning en de werkzaamheden van de verschillende fasen. Hieronder ziet u op welke 2 manieren u zich kan aanmelden voor de BouwApp. U kunt het project ook online volgen via: www.debouw.app/projects/herinrichting-stationsplein-oost/updates.
- Download de app via de App Store (iOS) of Google Playstore (Android).
- Via www.debouwapp.nl.
Fase 1 - Aanleg nieuwe Middenweg en busbaan
In fase 1 start de aannemer met de werkzaamheden op het lege veld tussen de Middenweg en het spoor. Dit gebied loopt vanaf de rotonde Middenweg/Ziekenhuisweg tot de zuidelijke onderdoorgang. De aannemer graaft grond af en legt de fundering voor de nieuwe Middenweg en de busbaan naar het eilandbusstation. Als de fundering ligt, maakt de aannemer de nieuwe Middenweg af. Tijdens de werkzaamheden in fase 1 blijft de Middenweg open voor verkeer. Er zijn geen omleidingen.
Fase 2 - Oude Middenweg verwijderen en aanleg nieuw fietspad
Tijdens fase 2 voert de aannemer werkzaamheden uit in het gebied tussen de Middenweg en de gebouwen aan het Stationsplein en de Middenweg. Hij verwijdert de oude Middenweg en maakt een nieuw fietspad. Het nieuwe fietspad loopt vanaf de rotonde Middenweg/Ziekenhuisweg tot het Dukaatplein.
De aannemer verwijdert de oude bestrating, graaft grond af en brengt zand aan. Hierna legt hij de nieuwe bestrating en plaatst hij de maaiveldinrichting. Aan het einde van fase 2 legt de aannemer het nieuwe fietspad aan.
Fase 2 bestaat uit verschillende werkvakken. Voetgangers houden hierdoor altijd doorgang. En alle panden en de Zilverparkgarage blijven bereikbaar. Tijdens de werkzaamheden leiden borden het verkeer langs het werkterrein.
Fase 3 - Aanleg nieuw eilandbusstation en herinrichting stationsplein
In fase 3 werkt de aannemer aan het nieuwe stationsplein. Hij verwijdert de oude bestrating en graaft grond af. Als dit klaar is, brengt hij de nieuwe bestrating aan. En wordt de maaiveldinrichting aangebracht. Tijdens de werkzaamheden leiden borden fietsers om het werkvak heen.
Tijdelijke veranderingen
De taxistandplaats verplaatst vanaf begin 2025 tijdelijk naar de westkant van het station. Tijdens de werkzaamheden bij de zuidelijke onderdoorgang kunnen taxi’s hier niet staan. Daarom verplaatst de taxistandplaats tijdelijk naar 1 van de kiss-and-ride plekken aan de westkant van het station.