Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Filmpje sociaal wijkteam

Wmo - Langer zelfstandig wonen

Lukt zelfstandig wonen niet meer zo goed? Samen met u kunnen we kijken wat u wel zelf kunt en waar uw omgeving u mee kan helpen. Als u meer ondersteuning nodig heeft dan uw familie, buren of vrienden kunnen bieden, kunt u dit bij het Sociaal wijkteam aanvragen.

In Lelystad is er al veel ondersteuning  gewoon beschikbaar. Er zijn bijvoorbeeld allerlei activiteiten in de buurthuizen en MFA’s bij u in de buurt, er zijn vrijwilligers die ondersteuning kunnen bieden en er is ondersteuning voor mantelzorgers beschikbaar. Wellicht bent u daar al mee geholpen. Als u verdere ondersteuning nodig heeft, kunt u contact opnemen met het Sociaal wijkteam

Langere leveringstijden en personeelstekort in de Wmo nog niet voorbij

Verkopers van hulpmiddelen (leveranciers) hebben al langere tijd te maken met te weinig personeel en problemen met het leveren. Dit betekent dat u soms langer op een hulpmiddel, bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel moet wachten dan normaal. Dit geldt soms ook voor reparatie aan uw huidige hulpmiddel. Deze problemen zijn nog niet voorbij. De wachttijden voor Wmo-voorzieningen zijn helaas langer dan normaal. Hieronder leest u waarom dit zo is en wat u kan doen.

Problemen bij het leveren van hulpmiddelen en te weinig personeel

Niet alle grondstoffen zijn beschikbaar die nodig zijn om hulpmiddelen te maken. Hierdoor ligt de productie van hulpmiddelen soms stil. Ook loopt het vervoer vanuit bijvoorbeeld Azië of het Midden Oosten vast en komt het niet in Nederland. Hierdoor worden bestelde hulpmiddelen niet op tijd geleverd. Hoelang het duurt weten wij niet. Het kan zijn dat een hulpmiddel niet leverbaar is. Dan zoeken wij naar een ander geschikt hulpmiddel. Leveranciers hebben ook te weinig personeel. Hierdoor kan de reparatie van uw hulpmiddel langer duren. Leveranciers doen hun best om u zo goed mogelijk te helpen. 

Wat kunt u doen?

Kunt u een hulpmiddel lenen? Dan is dit een tijdelijke oplossing totdat u zelf een hulpmiddel krijgt. Heeft u thuis een hulpmiddel staan dat u niet meer gebruikt? Neem dan contact op met het Wmo-loket of met de leverancier van het hulpmiddel. Het hulpmiddel wordt bij u thuis opgehaald en kan door iemand anders worden gebruikt. 

Cliëntervaringsonderzoek Wmo

Ieder jaar laten wij een onderzoek doen naar hoe inwoners de hulp ervaren vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit heet het cliëntervaringsonderzoek. Dit onderzoek is verplicht voor alle Inwoners die hulp kregen via de Wmo, vullen een vragenlijst in. Ze kunnen deze op papier of online invullen. De antwoorden helpen ons om de Wmo te verbeteren.

Het nieuwste onderzoek staat op deze pagina onder het kopje ‘Waar kan ik terecht?’. Wilt u eerdere onderzoeken bekijken? Mail dan naar wmo@lelystad.nl. Wij kunnen ze u mailen. Als u liever een papieren versie, dan kunt u deze afhalen bij de informatiebalie in het Stadhuis.

Heeft u hulp nodig?

Wmo-consulenten van de gemeente beantwoorden zoveel mogelijk vragen van u. Zij zullen samen met u zoeken naar een goede oplossing. Neem contact op met het Wmo-loket en bel met 14 0320.

Heeft u vragen of klachten over de start of levering van uw hulp of voorziening? Neem dan contact op met uw leverancier. Klik hier voor meer informatie.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...