Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Locaties laadpalen worden vastgesteld in een kaart

De vraag naar laadpalen neemt de komende jaren toe. Om ervoor te zorgen dat deze sneller geplaatst kunnen worden, hebben we een plankaart met voorgestelde locaties voor laadpalen gemaakt. Op basis van allerlei gegevens hebben we onderzocht in welke buurten en hoeveel laadpalen op openbare parkeerplekken tot en met 2030 nodig zijn. Maar ook welke locaties technisch en verkeerskundig geschikt zijn. De gereserveerde locaties op de plankaart worden voor 2 jaar vastgesteld volgens het verkeersbesluit. Op deze webpagina leest u hier meer over.

Verkeersbesluit wordt vastgesteld voor 2 jaar

Er staan in Lelystad al laadpalen. Deze kunt u vinden op de laadkaart op de website van MRA elektrisch. Als u geen eigen oprit heeft, kunt u een laadpaal aanvragen voor een elektrisch voertuig. Dit proces kostte eerst veel tijd. Per aanvraag moesten wij een locatie zoeken waar de laadpaal kon staan. De plek van de laadpaal moet aan allerlei eisen en voorwaarden voldoen. Er moet bijvoorbeeld genoeg ruimte zijn en laadpaal mag niet te dicht bij een boom staan. Maar er moet ook een stroomkabel in de buurt liggen en de laadpaal moet op gemeentegrond geplaatst worden. In het verkeersbesluit dat we in juni 2025 publiceren, wordt voor de aankomende 2 jaar vastgesteld waar de laadpalen worden geplaatst als deze worden aangevraagd. Omdat de locaties dan al vast staan, kunnen we de laadpalen sneller plaatsen na de aanvraag.

Goed om te weten

  1. We plaatsen pas een laadpaal als hiervoor een aanvraag uit de buurt komt. Deze kaart en het verkeersbesluit is ervoor om het proces van aanvragen te verkorten. Omdat we met deze kaart en het besluit al hebben nagedacht over de vastgestelde locaties.
  2. Het gaat hier om locaties voor laadpalen op openbare parkeerplekken. Dit in wijken waar bewoners afhankelijk zijn van een openbare parkeerplek. Omdat niet iedereen in die wijk een eigen oprit heeft.

De reactietermijn is voorbij

U kon tot 30 april 2025 reageren op de voorgestelde locaties. Bedankt voor uw reactie! We hadden 462 mogelijke plekken voor laadpalen in de plankaart. In totaal hebben we op 235 locaties reacties gekregen. Hiervan was 40% van de reacties positief en 60% negatief. Op 227 locaties hebben we geen reactie gekregen.

Naar aanleiding van de reacties zijn er 12 locaties vervallen en 10 locaties verplaatst.

Vervallen locaties:

  • Bingerden 37
  • Karveel 07 (2 locaties)
  • Karveel 49 87
  • Kennemerland 18
  • Langesloot 36
  • Punter 27 02
  • Schoener 50 73
  • Tiberstraat 30
  • Vijfherenlanden 12
  • Vijfherenlanden 74
  • Vijfherenlanden 110

Verplaatste locaties:

  • Breedenburg 40, verplaatst naar Breedenburg 32
  • Breehorn 22, verplaatst naar Breehorn 47
  • Griend 40, verplaatst naar Griend 41
  • Jol 11, verplaatst naar Jol 11 13
  • Keteldiep, verplaatst naar Ganzendiep 19a
  • Langezand, verplaatst naar Langezand 104
  • Saerdam 197, verplaatst naar Saerdam 259
  • Slinge 17, verplaatst naar Berkel 21C
  • Vijfherenlanden 34, verplaatst naar Vijfherenlanden 164
  • Vijfherenlanden 50, verplaatst naar Vijfherenlanden 136

Per locatie is er gekeken waar aanpassingen nodig en mogelijk waren. Dat betekent niet dat we alle reacties hebben overgenomen, maar wel dat we hebben onderzocht of we de kaart moesten en konden aanpassen naar aanleiding van de reacties. Een locatie moet namelijk aan meerdere eisen voldoen. Op basis van deze inzichten wordt het verkeersbesluit genomen.

We verwachten in juni 2025 het verkeersbesluit te publiceren in de Flevopost en in het Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl. Bent u het niet eens met een locatie? Dan kunt u nog tot 6 weken na publicatie van het verkeersbesluit bezwaar maken tegen een locatie.

De plek van een laadpaal moet aan allerlei eisen en voorwaarden voldoen. Bij het bepalen van de locaties voor de laadpalen houden we rekening met de volgende punten:

  • je kan er makkelijk komen, makkelijk parkeren en de laadpaal kan eenvoudig worden aangesloten;
  • er is genoeg ruimte rond de laadpaal en er staan geen bomen, bankjes, prullenbakken en dergelijke in de weg. Minimale doorgang van het voetpad na plaatsing van het oplaadobject en bebording: 120 cm;
  • de overlast door het licht van de paal is zo klein mogelijk;
  • niet te dicht bij veiligheidsvoorzieningen (brandput, gas- en waterafsluiters: 1 meter);
  • waar het kan niet recht voor een deur of groot raam.

Uiteindelijke doel: een dekkend netwerk met bij voorkeur loopafstanden van 250 meter.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...