Proef afsluiting kruispunt Larserdreef - Delfland
In februari en maart 2025 was het kruispunt op de middenberm van de Larserdreef bij Delfland tijdelijk afgesloten. Door deze tijdelijke maatregel werd onderzocht wat het effect was van de tijdelijke afsluiting op de verkeersstromen in de omgeving. Op deze pagina leest u meer hierover.
Uitslag metingen Contentblok dichtgeklapt
Vóór en tijdens de tijdelijke afsluiting van de oversteek bij Delfland/Larserdreef hebben we metingen uitgevoerd in de wijk. Met deze metingen hebben we gekeken of en waar er meer motorvoertuigen door de wijk rijden als de oversteek bij Delfland/Larserdreef dicht is. We hebben vóór de afsluiting 2 aaneengesloten weken op 7 verschillende plekken het verkeer gemeten. Dit hebben we ook tijdens de afsluiting gedaan.
Uitslag meting Larserdreef – Rijnland
Uit de metingen blijkt dat bij Rijnland bij de Larserdreef de meeste motorvoertuigen rijden. Dit is zowel vóór als tijdens de afsluiting. Tijdens de afsluiting reden er wel extra motorvoertuigen door de straat. De grootste toename is 's avonds, waarbij er tussen 19.00 en 20.00 uur per 2 minuten 1 motorvoertuig extra door de straat rijdt.
Uitslag meting Rijnland vlakbij Drechterland
Uit de metingen blijkt dat er meer motorvoertuigen rijden bij Rijnland vlakbij Drechterland als het kruispunt op de Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste toename van motorvoertuigen is tussen 16.00 en 17.00 uur met 19 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen ongeveer 1 motorvoertuig per 3 minuten extra rijdt.
Uitslag meting Rijnland vlakbij Delfland
Uit de metingen blijkt dat er meer motorvoertuigen rijden bij Rijnland vlakbij Delfland als de het kruispunt op de Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste toename van motorvoertuigen is tussen 08.00 en 09.00 uur met 20 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen ongeveer 1 motorvoertuig per 3 minuten extra rijdt.
Uitslag meting Rijnland vlakbij Salland
Uit de metingen blijkt dat er meer motorvoertuigen rijden bij Rijnland vlakbij Salland als het kruispunt Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste toename van motorvoertuigen is tussen 08.00 en 09.00 uur met 23 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen ongeveer 1 motorvoertuig per 2 minuten extra rijdt.
Uitslag meting Salland vlakbij Larserdreef
Uit de metingen blijkt dat er meer motorvoertuigen rijden bij Salland vlakbij de Larserdreef als het kruispunt Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste toename van motorvoertuigen is tussen 08.00 en 09.00 uur met ongeveer 30 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen 1 motorvoertuig per 2 minuten extra rijdt.
Uitslag meting Delfland vlakbij Larserdreef
Uit de metingen blijkt dat er minder motorvoertuigen rijden bij Delfland vlakbij de Larserdreef als het kruispunt Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste afname van motorvoertuigen is tussen 08.00 en 09.00 uur met 70 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen ongeveer 1 motorvoertuig per minuut minder rijdt.
Uitslag meting Mergelland
Uit de metingen blijkt dat er meer motorvoertuigen rijden bij Mergelland als het kruispunt Larserdreef – Delfland is afgesloten. De grootste toename van motorvoertuigen is tussen 17.00 en 18.00 uur met ongeveer 6 motorvoertuigen. Dit betekent dat er tussen deze tijdstippen 1 motorvoertuig per 10 minuten extra rijdt.
Uitkomsten vragenlijst Contentblok dichtgeklapt
Naast de metingen hebben we ook een vragenlijst naar omwonenden gestuurd. Via deze vragenlijst konden de zij aangeven hoe (on)veilig zij het kruispunt Larserdreef – Delfland vonden. En hoe (on)veilig zij de verkeerssituatie in hun straat vonden vóór de afsluiting van het kruispunt. Hieronder staan de uitkomsten van de vragenlijst.
Vraag: Hoe veilig vond u de verkeerssituatie op het kruispunt Larserdreef-Delfland vóór de afsluiting van de middenberm?
Antwoorden:
- 9% vond de verkeerssituatie zeer veilig
- 7% vond de verkeerssituatie een beetje veilig
- 11% was neutraal over de verkeerssituatie
- 21% vond de verkeerssituatie een beetje onveilig
- 51% vond de verkeerssituatie zeer onveilig
- 0% wist het niet
Vraag: Hoe veilig vond u de verkeerssituatie in uw straat vóór de afsluiting van de middenberm op het kruispunt Larserdreef – Delfland?
Antwoorden:
- 21% vond de verkeerssituatie zeer veilig
- 19% vond de verkeerssituatie een beetje veilig
- 17% was neutraal over de verkeerssituatie
- 14% vond de verkeerssituatie een beetje onveilig
- 24% vond de verkeerssituatie zeer onveilig
- 4% wist het niet
Proces en planning Contentblok dichtgeklapt
Hieronder staat de verwachte planning uitgeschreven. Deze planning kan door omstandigheden veranderen.
- 12 mei 2025 inloopbijeenkomst omwonenden
- 19 mei 2025 sluiten vragenlijst deel 2 omwonenden
- Eind mei 2025: input omwonenden verwerken
- Juni 2025: voorstel maken voor behandeling kruispunt Larserdreef - Delfland.
- Juni/juli 2025: college van burgermeester en wethouders neemt een besluit over het voorstel.