Meldpunt goed verhuurderschap
Als u op zoek bent naar een woning of als u al een woning huurt en u ervaart ongewenst gedrag van de verhuurder, dan kunt u dit bij de gemeente of de woningcorporatie melden.
Hoe werkt het?
In de Wet goed verhuurderschap zijn de gedragsregels vastgelegd, waaraan verhuurders zich dienen te houden. De regels omvatten onder meer het verbod op discriminatie, intimidatie, het beperken van de borgsom en servicekosten die verhuurders in rekening mogen brengen. Houdt uw verhuurder zich niet aan deze regels, dan kunt u dit melden. Sinds 1 juli 2024 kunnen huurders zich ook beroepen op de Wet betaalbare huur, die borgt dat de gevraagde huur in verhouding staat tot de kwaliteit van de woning. Zo kunt u een te hoge huur bij ons melden. Links naar uitgebreide informatie over deze wetten en de huurcheck waarmee u zelf kunt checken of uw verhuurder te veel huur vraagt, vindt u onderaan deze pagina.
Wie kan een melding doen?
U kunt een melding doen als 1 van de punten hieronder voor u geldt:
- U zoekt een particuliere huurwoning, dus niet een woning van een woningcorporatie.
- U huurt een woning van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- U huurt een woning van een woningcorporatie en bent het niet eens met de hoogte van de huur.
- U bent een buitenlandse werknemer met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Beschikbare uitlegvideo’s over de Wet goed verhuurderschap
U kunt de uitlegvideo’s bekijken in verschillende talen:
Meldbare situaties
U kunt ongewenst gedrag van uw verhuurder melden in de volgende gevallen:
- Discriminatie: u ervaart discriminerend gedrag.
- Bedreiging of intimidatie: u wordt bedreigd of geïntimideerd.
- Onredelijke borg: de verhuurder vraagt een borg die hoger is dan twee maanden kale huur.
- Gebrek aan schriftelijke overeenkomst: er is geen schriftelijk huurcontract.
- Onvolledige informatie: u ontvangt onvoldoende informatie over:
- uw rechten en plichten, voor zover niet opgenomen in het huurcontract;
- het bedrag van de borgsom en de voorwaarden voor terugbetaling bij beëindiging van de huur;
- contactgegevens van de verhuurder en informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
- de hoogte en specificatie van de servicekosten.
- Onredelijke servicekosten: er worden te hoge servicekosten in rekening gebracht.
- Dubbele bemiddelingskosten: u wordt geconfronteerd met dubbele bemiddelingskosten.
- Overschrijding maximumhuur: voor woningen met maximaal 186 WWS-punten (huurprijsplafond €1.157,95 per juli 2024) wordt een hoger bedrag gevraagd dan wettelijk toegestaan.
- Te hoge huurverhoging: een verhuurder mag geen huurverhoging voorstellen die hoger is dan wettelijk is toegestaan.
- Geen informatie over WWS-punten: u wordt niet geïnformeerd over het puntentotaal (WWS-punten) van de woning.
Meldbare situaties voor buitenlandse werknemers
- Uw huurovereenkomst staat niet los van uw arbeidsovereenkomst.
- Uw verhuurder heeft u niet schriftelijk geïnformeerd in een taal die u begrijpt.
Bij wie kunt u een melding doen?
Huurt u een woning bij een woningcorporatie? Dan moet u daar uw melding doen als het gaat om de punten 1 t/m 7 van de meldbare situaties. Kijk hiervoor op de website van de woningcorporatie. Huurt u een woning bij een woningcorporatie en betaalt u te veel huur? Dan kunt u een te hoge huur ook bij de gemeente melden.
Wat kunt u niet melden?
U kunt via dit meldpunt geen melding indienen over achterstallig onderhoud.
Melding indienen
Indien u ongewenst gedrag van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar wilt melden, stuur dan een e-mail of brief met de volgende gegevens:
- Onderwerp: vermeld “Melding Goed Verhuurderschap”.
- Persoonsgegevens: uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt anoniem melden, maar in dat geval kunnen wij geen aanvullende vragen stellen en u niet op de hoogte houden over de afhandeling.
- Gegevens verhuurder of verhuurbemiddelaar: contactinformatie van de verhuurder of bemiddelaar.
- Adres woning: geef het adres van de woning waar uw melding over gaat.
- Beschrijving van de klacht: beschrijf het probleem zo nauwkeurig mogelijk en voeg indien mogelijk foto’s en bijlagen toe.
Contactinformatie
- E-mail: VTO@lelystad.nl
- Postadres: Gemeente Lelystad, team Stadstoezicht, Antwoordnummer 1, 8200 VB Lelystad
Na uw melding
U ontvangt binnen vijf werkdagen een bevestiging van uw melding. Het is van belang dat de melding volledig en duidelijk is. De behandeltijd varieert afhankelijk van de ernst en complexiteit van de situatie. Indien uw melding gegrond blijkt en de verhuurder zich niet aan de regels houdt, kan de gemeente de verhuurder verplichten de situatie te corrigeren of een boete opleggen.