Meldpunt goed verhuurderschap
Huurt u een woning? Of bent u op zoek naar een huurwoning? En vertoont de verhuurder slecht gedrag? Dan kunt u dit melden bij de gemeente of woningcorporatie.
This page is also available in English: Tenant Reporting Point.
Hoe werkt het?
In Nederland moeten verhuurders zich aan bepaalde regels houden. Deze regels staan in de Wet goed verhuurderschap. Verhuurders mogen bijvoorbeeld niet discrimineren, mensen bedreigen of bang maken. Maar zij moeten zich ook houden aan regels voor de borg en servicekosten die zij vragen. Als uw verhuurder zich niet aan deze regels houdt, dan kunt u dit melden.
Sinds 1 juli 2024 is er ook de Wet betaalbare huur. Deze wet zorgt ervoor dat de huurprijs past bij de kwaliteit van de woning. Vraagt uw verhuurder te veel huur(verhoging)? Dan kunt u dit controleren met een huurcheck. Ook vindt u hier uitgebreide informatie over alle wetten en regels.
Welke huurders kunnen een melding doen bij het meldpunt?
- Huurders die een particuliere huurwoning zoeken.
- Particuliere huurders.
- Huurders die huren bij een woningcorporatie en meer huur(verhoging) betalen dan in de wet is toegestaan.
- Buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract via een uitzendbureau.
Wat kunt u melden?
- Discriminatie door de verhuurder. Verhuurders mogen niemand discrimineren. Dat staat in artikel 1 van de Grondwet. Dit kan strafbaar zijn. U kunt discriminatie melden bij de politie. De Wet goed verhuurderschap helpt bij eerlijk en duidelijk verhuren. Heeft u klachten hierover? Meld ze bij de gemeente. U kunt ook hulp vragen bij het Bureau Gelijke Behandeling.
- Bedreiging door de verhuurder of de verhuurder maakt u bang. Dit kunt u melden bij de gemeente, maar ook bij de politie.
- De verhuurder vraagt te veel borg (meer dan 2 maanden kale huur).
- Als u geen schriftelijk huurcontract heeft (huurcontract op papier).
- Als u te weinig informatie heeft over:
- uw rechten en plichten.
- het terugkrijgen van de borg wanneer u verhuist.
- de contactgegevens van de verhuurder en het meldpunt.
- de hoogte en uitleg van de servicekosten.
- Te hoge servicekosten.
- Dubbele bemiddelingskosten.
- Als u meer huur betaalt dan wat is afgesproken in de wet. Voor woningen met maximaal 186 WWS (WoningWaardeStelsel)-punten wordt een hoger bedrag gevraagd dan is toegestaan volgens de wet. Via de website van de Rijksoverheid leest u hoe hoog uw huur mag zijn.
- Een te hoge huurverhoging (hoger dan wat is afgesproken in de wet).
- Als u geen informatie heeft over het WWS-puntentotaal van de woning.
Wanneer kunnen buitenlandse werknemers melden?
- Als de huurovereenkomst gekoppeld is aan de arbeidsovereenkomst.
- Als de verhuurder u niet schriftelijk heeft geïnformeerd in een taal die u begrijpt.
Uitlegvideo’s in verschillende talen
U kunt de uitlegvideo’s bekijken in verschillende talen:
Bij wie kunt u een melding doen?
- Bij de gemeente
- Als u huurt (of gaat huren) van een particuliere verhuurder (dan kunt u melding doen over onderwerpen 1 tot en met 10).
- Als u huurt via een woningcorporatie en te veel huur betaalt of een te hoge huurverhoging heeft ontvangen. Het gaat hier dan om voorbeeldpunten 8 t/m 10. Deze hebben te maken met de hoogte van uw huur, de huurverhoging en het aantal WWS-punten van uw woning. Als u er niet uitkomt met de verhuurder, dan kunt u dit bij ons melden. Wij raden u aan om in dit geval eerst contact op te nemen met de Landelijke Huurcommissie. U kunt deze punten ook melden bij de woningcorporatie.
- Bij de woningcorporatie
- Als u huurt via een woningcorporatie, dan kunt u bij de woningcorporatie een melding doen over de situaties 1 t/m 10. Kijk hiervoor op de website van uw woningcorporatie.
Wat kunt u niet melden?
U kunt via dit meldpunt geen melding doen over onderhoud dat niet uitgevoerd is.
Een melding doen
Als u een melding wilt doen over uw verhuurder of verhuurbemiddelaar, dan kunt u dit doen via het online contactformulier. Of via het postadres: Gemeente Lelystad, team Stadstoezicht, Antwoordnummer 1, 8200 VB Lelystad (voor als u niet digitaal een melding kunt doen).
Bij het invullen van het formulier vragen we de volgende gegevens:
- Persoonsgegevens: uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt anoniem melden. Als u anoniem een melding doet, dan kunnen wij u geen vragen stellen en u niet op de hoogte houden over de afhandeling van de melding.
- Gegevens verhuurder of verhuurbemiddelaar: Hier hoort de contactinformatie van de verhuurder of bemiddelaar.
- Adres woning: geef het adres van de woning waar uw melding over gaat.
- Beschrijving van de klacht: beschrijf het probleem zo nauwkeurig mogelijk.
- Contactinformatie.
Hoe gaat het verder na uw melding?
U krijgt binnen vijf werkdagen een bevestiging van uw melding. Het is belangrijk dat uw melding volledig en duidelijk is. Hoe lang het afhandelen van uw melding duurt, hangt af van hoe ernstig en complex de situatie is. Als wij het eens zijn met uw melding, dan geven we de verhuurder een boete of nemen andere maatregelen om ervoor te zorgen dat de situatie weer volgens de regels is.