Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Hoe gaat het gebied eruit zien?

Definitief ontwerp

Het definitief ontwerp voor Stationsgebied Oost is klaar. Op het ontwerp staan de ontwikkeling van een nieuw eilandbusstation, een vrijliggende busbaan, autoweg en omliggende openbare ruimte, inclusief stationsplein. We geven in het ontwerp aandacht aan meer groen, fijne ontmoetings- en verblijfsmogelijkheden, toegankelijkheid en een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Op de afbeelding ziet u het definitief ontwerp. Als u op de afbeelding klikt, wordt deze groter.

Stationsplein

Het stationsplein wordt groter en groener. En is bedoeld voor voetgangers. Het moet voor iedereen een fijne verblijfplaats worden. Er komen groenvakken met zitranden. Reizigers kunnen ook op het plein verblijven tot hun bus of trein komt. Er is een duidelijke route naar het eilandbusstation en er zijn geleide- en gidslijnen naar de zuidelijke onderdoorgang, het eilandbusstation en het Stadshart. De (verbouwde) kiosk blijft op het stationsplein staan. Bekijk de impressies van het stationsplein:

Eilandbusstation

We maken een busstation met 10 halteplaatsen. Er komen 2 toegangen naar het eilandbusstation. Zo kunnen reizigers vanaf het stationsplein en via de oostkant (kant van de Zilverparkgarage) bij het busstation komen. De bussen vanaf het zuiden krijgen vanaf de rotonde Ziekenhuisweg/Middendreef een eigen busbaan naar het eilandbusstation. Bekijk de impressie van het eilandbusstation:

Fietspad

Het fietspad vanaf de Stationsweg naar de Middenweg verbreden we naar 4 meter. Ook sluit dit fietspad bij de Ziekenhuisweg aan op het hoofdfietspad richting Porteum. Op het stationsplein komt een afslag voor fietsers richting het station. Het fietspad leidt naar de grote fietsenstalling, die in het NS-station moet komen. En naar de nieuwe fiets-/voetgangerstunnel, die west en oost met elkaar verbindt. Het fietspad op de Middendreef, bij het spoor, trekken we langs het spoor door tot aan de Botterfietstunnel.

Middenweg (autoweg)

De Middenweg (autoweg) komt dichter bij het spoor. Door de weg te verplaatsen hebben auto’s die naar de Zilverparkgarage rijden beter zicht op de fietsers bij het oversteken van het fietspad. Auto’s die van de Zilverparkgarage komen, kunnen bij de aansluiting op de Middenweg naar links en rechts rijden. De Zilverparkkade blijft een eenrichtingsweg.

Taxistandplaats

Er komt een taxistandplaats onder de zuidelijke onderdoorgang. Dat is de onderdoorgang bij de rotonde Visarenddreef/Middenweg. Bekijk de impressie van de taxistandplaats:

Coffeeshop

De Middenweg komt dichter bij het spoor te liggen, op de oude locatie van de coffeeshop. Daarom is de coffeeshop tijdelijk verhuisd naar een plek op Stationsbalkon-Noord. Dit is het terrein tussen het spoor en parkeergarage De Waag. De coffeeshop blijft daar tot eind 2025. Als de werkzaamheden klaar zijn, dan gaat de coffeeshop terug naar een plek in de buurt van de oude plek. 

Noordelijke onderdoorgang gaat dicht

De huidige noordelijke onderdoorgang gaat dicht. Op de plaats van de noordelijke onderdoorgang komt in de toekomst een grote fietsenstalling. Deze fietsenstalling heeft een directe verbinding naar de stationshal. Vlakbij de huidige noordelijke onderdoorgang komt een nieuwe fiets-/ voetgangerstunnel, die onder het spoor door gaat.

Geen gemotoriseerd verkeer op het stationsplein

Het stationsplein is alleen bedoeld voor voetgangers en fietsers. Er mag dus geen gemotoriseerd verkeer op het Stationsplein en Dukaatplein komen. Er zijn uitzonderingen. Zo kunnen verhuiswagens voor het appartementencomplex een ontheffing aanvragen. Hulpdiensten kunnen altijd overal komen.

We verplaatsen de mindervalideparkeerplaatsen op het stationsplein

De mindervalideparkeerplaatsen op het stationsplein verplaatsen we naar de Neringweg. Deze parkeerplaatsen hebben een centrumfunctie. Dit betekent dat ze bedoeld zijn voor bezoekers van het Stadshart. Mindervaliden die willen parkeren voor het station, kunnen gebruik maken van de bestaande mindervalideparkeerplaatsen voor de rechtbank. Mindervaliden die vlakbij het nieuwe busstation willen parkeren, kunnen dit het beste doen bij Reaalhof.

Laden en lossen

Er komt een nieuwe, laad- en losplaats onder de zuidelijke onderdoorgang en aan de westkant van het station ongeveer bij de huidige noordelijke onderdoorgang). De laad- en loslocatie vlakbij IJssalon Billy’s blijft.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...