Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Mijn Uitkering

Heeft u geen werk? En te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Met deze uitkering kunt u de noodzakelijke kosten betalen, zoals huur, boodschappen, kleding en uw zorgverzekering. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg inkomen heeft.

Hulp bij het vinden van werk

Heeft u een bijstandsuitkering aangevraagd? Dan krijgt u hulp bij het zoeken naar werk. Eén van onze klantmanagers meldt u binnen 5 werkdagen aan bij Werkbedrijf Lelystad. Daarna neemt een werkcoach contact met u op. Samen bespreekt u hoe u het beste geholpen kunt worden bij het vinden van werk. Heeft u samen met uw partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek. Klik hier  voor meer informatie over Werkbedrijf Lelystad.

Wanneer kunt u een bijstandsuitkering aanvragen?

U moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als:

  • U in Lelystad woont en hier staat ingeschreven;
  • U de Nederlandse nationaliteit heeft, u uit Europa komt, of een geldige  verblijfsvergunning heeft;
  • U ouder bent dan 18 jaar en nog geen pensioen ontvangt;
  • U te weinig inkomen heeft om van te leven;
  • U geen recht heeft op een andere uitkering;
  • U niet in de gevangenis zit.

Wilt u meer weten over de voorwaarden? Klik dan hier  .

Hoe hoog is de bijstandsuitkering?

De hoogte van de uitkering hangt af van uw situatie. Het basisbedrag is gelijk aan het minimumloon. Als u te weinig inkomen heeft, wordt uw inkomen tot dit bedrag aangevuld. Klik hier voor meer informatie over de voorwaarden en de hoogte van de uitkering.

Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?

U vraagt een bijstandsuitkering aan via het portaal Mijn Uitkering. U vult daar een formulier in. U kunt dit doen wanneer het u uitkomt. Hiervoor heeft u het volgende nodig:

  1. DigiD – Heeft u of uw partner nog geen DigiD? Vraag deze aan via www.digid.nl. Wij hebben 5 dagen nodig om uw aanvraag te verwerken. verwerkingstijd.
  2. E-mailadres en telefoonnummer – We gebruiken deze gegevens om contact met u op te nemen. Heeft u geen e-mailadres? Bel ons dan via 14 0320.
  3. Bewijsstukken – U kunt de bestanden uploaden tijdens de aanvraag (liefst als pdf of duidelijke foto). Lukt u dit niet direct? Dan mag u ze ook later sturen. Doe dit wel zo snel mogelijk.

Wat gebeurt er na uw aanvraag?

U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. Let op: deze e-mail kan in uw map met ongewenste e-mail (spam) terechtkomen. Wilt u een kopie van uw aanvraag bewaren? Download deze voordat u het formulier afsluit.

Bent u jonger dan 27 jaar?

Dan geldt er een wachtperiode van 4 weken. Tijdens deze periode zoekt u actief naar werk of een opleiding. De zoek- of wachtperiode moet volgens de wet (artikel 41 onder 4 PW  ). Eén van onze klantmanagers belt u binnen 5 werkdagen na uw aanvraag. Samen bespreekt u de mogelijkheden. De afspraken worden vastgelegd in een plan van aanpak. Na 4 weken kijken wij of u zich aan de afspraken heeft gehouden. Lever alle bewijsstukken in. Voor werk:

  • sollicitaties,
  • bevestigingen van sollicitaties
  • uitnodigingen en/of afwijzingen van sollicitaties

Voor een opleiding:

  • bewijs van inschrijving
  • uitnodigingen en/of afwijzingen voor opleidingen
  • andere brieven van of berichten met scholen

Voorschot

Het beoordelen van uw kan 8 weken duren. Heeft u in deze periode geld nodig? Vraag dan een voorschot aan via telefoonnummer 14 0320. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt pas na de wachttijd van 4 weken een voorschot krijgen.

Besluit

Binnen 8 weken na u uw aanvraag, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen uitkering krijgt.

Jaaropgave en uitkeringsspecificaties bekijken

Ga rechtstreeks naar Mijn Uitkering  om uw jaaropgave en uitkeringsspecificaties in te zien en te downloaden. Log in met uw DigiD en kies:

  • ‘Uitkeringsspecificaties & jaaropgave’
  • Selecteer het jaar en periode
  • Klik op ‘Download’

Heeft u nog geen DigiD-code of bent u uw code kwijt? Vraag dan een DigiD-code (opnieuw) aan  . U ontvangt uw inloggegevens binnen ongeveer 5 werkdagen per post thuisgestuurd. 

Heeft u hulp nodig?

Lukt het u niet om zelf de uitkering aan te vragen? Of heeft u andere vragen? Ga dan naar het inloopspreekuur in uw wijk. Klik hier voor de openingstijden en telefoonnummers. U kunt ook bellen met gemeente Lelystad via 14 0320.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...