Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Inkomsten digitaal melden

Ontvangt u een uitkering? Dan is het belangrijk dat u elke maand op tijd uw inkomsten doorgeeft. U doet dit via het formulier voor ‘Maandelijkse inkomsten’. U moet ook altijd een kopie van uw loonstrook of een ander bewijs van uw inkomsten erbij doen. Als u dit op tijd doet, dan krijgt u uw uitkering ook op tijd.

Inloggen op Mijn Uitkering

Ga naar Mijn Uitkering en log in met uw DigiD. Heeft u een partner? Dan moet uw partner ook inloggen met diens eigen DigiD en de gegevens invullen. Zo werkt het:

  1. Log in op Mijn Uitkering.
  2. Klik op ‘Zelf regelen’.
  3. Klik op ‘Maandelijkse inkomsten’.
  4. Vul het digitale formulier in en voeg uw loonstrook of andere bewijsstukken toe.

Let op: Als u geen goede gegevens invult of geen bewijs meestuurt, kunnen wij uw inkomsten niet op tijd verwerken. U krijgt dan nog geen uitkering.

Betaling van uw uitkering
Heeft u geen wisselende inkomsten? Dan krijgt uw uitkering voor de eerste dag van de maand. Heeft u wel wisselende inkomsten, zoals loon of een andere uitkering? Dan krijgt u pas betaald nadat u het formulier met bewijs heeft ingeleverd en wij uw gegevens heeft gecontroleerd en goedgekeurd. U geeft uw inkomsten digitaal door via DigiD. Heeft u een bewindvoerder? Bespreek dit dan met de bewindvoerder hoe u dit kunt doen.

Welke inkomsten worden van mijn bijstandsuitkering afgehaald?

De hoofdregel is: alle inkomsten worden van uw uitkering afgehaald. Maar er zijn uitzonderingen. Sommige inkomsten tellen niet mee, of maar een deel. De gemeente bepaalt dat. U moet altijd alle inkomsten doorgeven, ook als u denkt dat ze niet meetellen. De gemeente laat u daarna weten wat dit betekent voor uw uitkering.

Geeft u uw inkomsten niet door? Dan kan dit gevolgen hebben:

  • een korting op uw uitkering, als straf voor het niet melden van de inkomsten
  • een terugbetaling van de eventueel teveel ontvangen uitkering

Voorbeelden van inkomsten die meetellen

De gemeente telt bijvoorbeeld deze inkomsten (geheel of deels) mee:

  • loon, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, bonus
  • uitkeringen van UWV en SVB
  • lijfrentes
  • inkomsten uit verhuur of onderhuur
  • geld van een kostganger
  • alimentatie of een afkoopsom voor alimentatie
  • schadevergoeding voor spullen of letsel
  • teruggave van belastingen en premies
  • heffingskortingen
  • inkomen in natura (zoals boodschappen)

Twijfelt u of u iets moet melden? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij de gemeente. Voor meer informatie klik hier.

Heeft u een partner?

Let dan op het volgende:

  • U meldt de inkomsten op naam en DigiD van de hoofdaanvrager. Dat is de naam bovenaan de brieven van de gemeente.
  • De gegevens van uw partner vult u in op een andere plek in het digitale formulier.
  • Dit geldt ook als alleen uw partner inkomsten ontvangt of als u allebei inkomsten ontvangt.
  • Heeft u, uw partner of beide geen inkomsten meer? Dan moet u dat ook melden via het digitale formulier ‘Maandelijkse inkomsten’. U ontvangt daarna een bevestiging met uitleg.

Lukt het digitaal melden niet?
Neem dan contact op met de afdeling Werk Inkomen en Zorg van Gemeente Lelystad. Bel naar: 14 0320. Wij helpen u graag.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...