Veelgestelde vragen vergoeding toeslagen
Heeft u vragen over de vergoeding toeslagen? Bekijk dan onderstaande lijst met vragen en antwoorden.
Vragen
- Wat moet ik doen als ik denk dat mijn partner en ik de vergoeding kunnen krijgen?
- Wat zijn de voorwaarden?
- Hoe weet ik of mijn partner en ik geld kunnen krijgen?
- Mijn partner en ik voldoen niet aan alle voorwaarden, maar we hebben wel financiële uitdagingen. Wat kunnen we doen?
- Ik twijfel of mijn partner en ik recht hebben op de vergoeding. Wat kunnen we doen?
- Wie beslist of ik de vergoeding krijg?
- Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing?
- Wat gebeurt er nadat ik een aanvraag heb gedaan?
- Hoe lang duurt het voor ik een besluit krijg?
- Hoeveel geld krijg ik terug?
- Mag ik het geld houden?
- Hoeveel geld heb ik nog tegoed?
- Krijg ik ook geld terug over de jaren vóór 2022?
- Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor bijzondere bijstand?
- Wat gebeurt tijdens het financieel spreekuur bij de MDF?
- Wat moet ik meenemen naar de afspraak?
- Kan ik online een aanvraag doen?
- Wat is bijzondere bijstand?
- Waar en wanneer zijn de financiële spreekuren?
- Hoe kan ik in contact komen met de MDF?
- Welk nummer kan ik bellen voor vragen?
Antwoorden
1. Wat moet ik doen als ik denk dat mijn partner en ik de vergoeding kunnen krijgen?
- Kijk of uw aan de voorwaarden voldoet.
- Kom naar het inloopspreekuur.
- Neem de juiste papieren en gegevens mee.
- Kunt u de vergoeding krijgen? Dan doet u samen met MDF een aanvraag voor bijzondere bijstand.
- De gemeente beslist of u de vergoeding krijgt.
2. Wat zijn de voorwaarden?
- U heeft een (toeslag)partner.
- Een van u heeft een uitkering, bijvoorbeeld van het UWV of SVB. Of u heeft een private verzekeraar.
- U heeft een klein inkomen uit werk.
- Uw partner heeft weinig of geen inkomen.
- Misschien heeft u ook samen een aanvulling via de bijstand.
3. Hoe weet ik of mijn partner en ik de vergoeding kunnen krijgen?
MDF kijkt of u aan de voorwaarden voldoet. Is dat zo? Dan doet u samen met MDF een aanvraag voor bijzondere bijstand. De gemeente beslist of u de vergoeding krijgt.
4. Mijn partner en ik voldoen niet aan alle voorwaarden, maar we hebben wel financiële uitdagingen. Wat kunnen we doen?
Er is veel hulp mogelijk. Bijvoorbeeld hulp bij geldzaken, opvoeding, sporten of muziekles. Op Laat geen hulp liggen | Gemeente Lelystad leest u hier meer over.
Op www.datgeldtvoormij.nl kunt u zien wat u kunt krijgen en of u geld kunt besparen.
5. Ik twijfel of mijn partner en ik recht hebben op de vergoeding. Wat kunnen we doen?
Bel MDF via 0320 211700 en maak een afspraak. Zij helpen u verder.
6. Wie beslist of ik de vergoeding krijg?
De gemeente beslist dat.
7. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de beslissing?
Dan kunt u bezwaar maken. Klik hier voor meer informatie.
8. Wat gebeurt er nadat ik een aanvraag heb gedaan?
De gemeente bekijkt uw aanvraag. Daarna krijgt u een reactie met het besluit.
9. Hoe lang duurt het voor ik een besluit krijg?
U krijgt binnen 8 weken een reactie. Dit kan met 8 weken worden verlengd.
10. Hoeveel geld krijg ik terug?
Dit kunnen we niet nu zeggen. Het hangt af van uw situatie.
11. Mag ik het geld houden?
Ja. Tenzij u verkeerde informatie heeft gegeven. Dan moet u het misschien terugbetalen.
12. Hoeveel geld heb ik nog tegoed?
Dit kunnen we niet nu zeggen. Het hangt af van uw situatie.
13. Krijg ik ook geld terug over de jaren vóór 2022?
Nee. U kunt alleen geld krijgen over 2022, 2023 en 2024.
14. Wanneer kan ik een aanvraag indienen voor bijzondere bijstand?
Eerst kijkt MDF of u de vergoeding kunt krijgen. Is dat zo? Dan kunt u de bijzondere bijstand online aanvragen bij de gemeente. MDF kan u hierbij helpen.
15. Wat gebeurt tijdens het inloopspreekuur?
Een medewerker van het MDF bekijkt of u een vergoeding kunt krijgen. Als dit zo is, dan doet u een aanvraag voor bijzondere bijstand. De medewerkers van MDF helpen u hierbij.
16. Wat moet ik meenemen naar de afspraak?
Het is belangrijk dat u de juiste gegevens en documenten meeneemt naar uw afspraak. U moet meenemen:
- Uw DigiD
- Uw geboortedatum (en die van uw partner)
- Jaaroverzicht van uw inkomen over het jaar waarvoor u aanvraagt
- Geboortedata en inkomens van andere mensen in huis
- Overzicht van uw huurtoeslag (huur en servicekosten)
- Besluit over kinderopvangtoeslag (als u die krijgt)
17. Kan ik online een aanvraag doen?
Nee, eerst moet u naar het inloopspreekuur of bellen met MDF. Als u geld kunt krijgen, dan helpt MDF u met de online aanvraag voor bijzondere bijstand.
18. Wat is bijzondere bijstand?
Bijzondere bijstand is geld van de gemeente voor extra kosten die u zelf niet kunt betalen.
19. Waar en wanneer zijn de inloopspreekuren?
De spreekuren zijn op verschillende plekken in Lelystad. U kunt zelf kiezen waar en wanneer u komt. Een afspraak maken is niet nodig. De hulp is gratis.
20. Hoe kan ik in contact komen met MDF?
U kunt naar een inloopspreekuur gaan. Dat kan zonder afspraak en is gratis. Of bel naar MDF op telefoonnummer 0320 211700.
21. Welk nummer kan ik bellen voor vragen?
Bel de gemeente via 14 0320. Bellen kan op maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.