Vragen en antwoorden subsidieregeling Lokale aanpak isolatie
Hieronder staan vragen en antwoorden over de subsidieregeling Lokale aanpak isolatie.
- Mag ik de subsidie ook gebruiken als ik mijn huis zelf ga isoleren?
- Mag ik de subsidie ook gebruiken om mijn huis op te knappen?
- Moet ik de subsidie terugbetalen?
- Moet ik de subsidie opgeven als inkomsten voor mijn uitkering?
- Als ik de € 2.000 niet helemaal gebruik, krijg ik dan de rest van het geld op mijn rekening gestort?
- Wat gebeurt er als ik geen gebruik wil maken van de subsidie?
- Waarom mogen huurders en verhuurders geen gebruik maken van de subsidie?
- Waarom is de subsidie alleen voor huizen met een WOZ waarde lager dan 429.300 euro?
- Waarom is de subsidie alleen voor huizen met meerdere slechte bouwdelen?
- Waarom is er voor deze subsidie gekozen?
- Hoe vind ik een goed isolatiebedrijf?
- Waarom moet ik subsidie aanvragen voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd?
- Hoeveel geld is er beschikbaar?
- Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?
- Hoe worden de subsidieaanvragen behandeld?
- Waarom krijgen inwoners niet gewoon geld?
- Tot wanneer loopt de subsidieregeling?
- Ik ben te laat met het aanvragen van de subsidie. Wat moet ik nu doen?
- Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de uitgevoerde werkzaamheden?
- Wie kan me helpen bij het aanvragen van de subsidie?
- Hoe weet ik welk energielabel mijn huis heeft?
1. Mag ik de subsidie ook gebruiken als ik mijn huis zelf ga isoleren?
Nee, dat is niet toegestaan. De subsidie is alleen bedoeld voor isolatiewerkzaamheden die worden uitgevoerd door een isolatiebedrijf.
2. Mag ik de subsidie ook gebruiken om mijn huis op te knappen?
Nee, de subsidie is alleen bedoeld voor maatregelen waarmee uw huis energiezuiniger wordt. Het doel van de subsidie is dat uw energierekening lager wordt. Het opknappen van uw huis, bijvoorbeeld met schilderwerk, hoort daar niet bij.
3. Moet ik de subsidie terugbetalen?
Nee, de subsidie is een vergoeding. Als u zich aan alle subsidieregels houdt, hoeft u het niet terug te betalen.
4. Moet ik de subsidie opgeven als inkomsten voor mijn uitkering?
Nee, dat is niet nodig. De subsidie heeft geen invloed op uw uitkering.
5. Als ik de € 2.000 niet helemaal gebruik, krijg ik dan de rest van het geld op mijn rekening gestort?
Nee, dat is niet mogelijk. We mogen het geld van de Rijksoverheid namelijk niet besteden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.
6. Wat gebeurt er als ik geen gebruik wil maken van de subsidie?
Dan gebeurt er niks. U bent de eigenaar van uw huis en bepaalt altijd zelf wat er met uw huis gebeurt. Uw keuze heeft geen invloed op bijvoorbeeld uw energietoeslag of uw uitkering.
7. Waarom mogen huurders en verhuurders geen gebruik maken van de subsidie?
Omdat we geen geld mogen investeren in sociale huurwoningen. Dit wordt gezien als staatssteun. De Rijksoverheid heeft dit vastgelegd in de regels voor het besteden van het geld: de maatregelen mogen niet tot een stijging van de waarde van sociale huurwoningen leiden.
Wij vinden dat deze regels ook gelden voor particuliere verhuurders. Als we geld steken in particuliere huurwoningen, stijgt de waarde ervan. De verhuurder kan dan een hogere huur vragen. Op die manier krijgt een particuliere verhuurder dus meer inkomsten. Omdat particuliere verhuurders een commercieel doel hebben met het verhuren van een huis (namelijk geld verdienen), gaat het geld niet naar huizen die worden verhuurd.
8. Waarom is de subsidie alleen voor huizen met een WOZ-waarde lager dan € 429.300?
Deze voorwaarde is gesteld door de Rijksoverheid. We konden kiezen voor de gemiddelde WOZ-waarde in Lelystad of de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-grens. Door de NHG-grens te gebruiken, kunnen we meer inwoners helpen. En omdat we veel huizen willen verduurzamen, leek het ons verstandig om te kiezen voor de grens waarbinnen de grootste groep Lelystedelingen valt.
9. Waarom is de subsidie alleen voor huizen met meerdere slechte bouwdelen?
We kiezen ervoor om eigenaren van huizen te helpen, die het het meeste voordeel hebben van isolatie.
10. Waarom is er voor deze subsidie gekozen?
Het doel van de subsidie is om te helpen met het besparen van energie. Door te isoleren, kunt u flink besparen op hun energierekening en wordt het comfortabeler in huis. Ook is het huis beter voorbereid op een aardgasvrije toekomst.
11. Hoe vind ik een goed isolatiebedrijf?
Bedrijven die huizen en andere gebouwen duurzamer maken, kunnen zich inschrijven als vakspecialist op de website van Energieloket Lelystad. U moet zelf de kwaliteit beoordelen. Het energieloket is niet verantwoordelijk voor het geleverde werk.
12. Waarom moet ik subsidie aanvragen voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd?
Om ervoor te zorgen dat u zeker weet dat u gebruik kunt maken van de subsidie. Als u subsidie aanvraagt ná het uitvoeren van de werkzaamheden, loopt u het risico dat de werkzaamheden niet met de subsidie betaald mogen worden.
13. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Er zit € 2.000.000 in de pot. Dat betekent dat er geld is voor het isoleren van ongeveer 1000 huizen in Lelystad (als alle eigenaren € 2.000 uitgeven aan isolatie).
14. Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?
Dan kunt u geen subsidie meer aanvragen. Als het subsidieplafond is bereikt, dan melden we dat op onze website.
15. Hoe worden de subsidieaanvragen behandeld?
De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wie het eerst komt, het eerst maalt. We behandelen alleen complete subsidieaanvragen. Als de aanvraag niet compleet is, moet u de missende informatie alsnog aanleveren. Pas als alle informatie compleet is, nemen we de aanvraag in behandeling.
16. Waarom krijgen inwoners niet gewoon geld?
We mogen het geld van de Rijksoverheid alleen uitgeven als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is dat het geld niet besteed mag worden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.
17. Tot wanneer loopt de subsidieregeling?
De subsidieregeling loopt tot 30 oktober 2026. Of totdat de subsidiepot leeg is.
18. Ik ben te laat met het aanvragen van de subsidie. Wat moet ik nu doen?
Als het subsidieplafond is bereikt of als de einddatum voor het aanvragen van de subsidie is bereikt, kunt u geen subsidie meer aanvragen bij ons. U kunt nog wel subsidie aanvragen bij de Rijksoverheid. Kijk voor meer informatie hierover op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
19. Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de uitgevoerde werkzaamheden?
Dan kunt u contact opnemen met het isolatiebedrijf.
20. Wie kan me helpen bij het aanvragen van de subsidie?
We kunnen u helpen met uw aanvraag in het Warmteloket Lelystad. U vindt ons naast Buurtcentrum De Brink in de Boswijk (Griend 33 07). We zijn elke woensdag open tussen 13.00 en 17.00 uur en elke vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
U bent ook van harte welkom bij het financieel spreekuur of het inloopspreekuur van het IDO.
Wilt u liever contact via telefoon of e-mail? Dan kunt u ons bereiken via:
- Telefoonnummer: 14 0320
- E-mail: energie@lelystad.nl
21. Hoe weet ik welk energielabel mijn huis heeft?
Het energielabel van de woning is te vinden op de website Zoekjeenergielabel.nl.