Onderzoek horeca (2023)
Gebruik horeca
Iets minder dan 70% van de Lelystedelingen maakt maandelijks of vaker gebruik van de horeca in Lelystad. Hoe jonger hoe vaker men gebruik maakt van de horeca. Inwoners maken in Lelystad het meest gebruik van restaurants. Ook van afhaal- en bezorgrestaurants, koffiebars/lunchrooms en fastservice formules wordt relatief veel gebruik gemaakt.
De meeste Lelystedelingen maken gebruik van de horeca in het Stadshart of in het Bataviakwartier.
Waardering horeca
De horeca in Lelystad scoort het hoogst op het onderdeel gastvrijheid/vriendelijkheid. De helft van de inwoners beoordeelt dit onderdeel met een goed of uitstekend. Gezelligheid/levendigheid, keuze/verschillende soorten en innovatie/vernieuwing zijn onderdelen die minder goed worden beoordeeld.
Cafés om te borrelen en feestcafé/clubs worden in Lelystad het meest gemist. Ook restaurants, hoger segment horeca en koffie/lunchrooms worden relatief vaak genoemd. Een derde vindt dat er geen horeca mist in Lelystad.
Toekomst
Ruim een derde van de inwoners vindt gezellige horecapleinen in het Stadshart het meest belangrijk voor het verbeteren van de horeca. Ook horeca-aanbod met meer verschillende soorten horecagelegenheden en meer uitgaansaanbod voor jongeren wordt door een grote groep Lelystedelingen belangrijk gevonden.
Als gevraagd wordt naar hoe de Lelystadse horeca er in 2030 uit ziet, dan valt een groot deel van de antwoorden in de categorie divers, gevarieerd, afwisselend of meer keuze. Woorden als gezellig, bruisend en levendig worden ook relatief vaak genoemd. Andere onderwerpen die genoemd worden zijn meer aanbod, voor iedereen (alle doelgroepen) en verbeterd.