Aanvraag uitkering levensonderhoud
Heeft u geen werk? En te weinig geld om van te leven?
Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Met deze uitkering betaalt u de noodzakelijke kosten zoals huur, boodschappen, kleren en de ziektekostenverzekering. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg inkomen heeft. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt dan doet u dat op grond van de Participatiewet.
Hulp bij het vinden van werk
Gemeente Lelystad en Werkbedrijf Lelystad willen u zo goed mogelijk helpen. Via de gemeente krijgt u de bijstandsuitkering wanneer u (tijdelijk) onvoldoende inkomen heeft. Een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad helpt u met het vinden van werk. Nadat u digitaal uw bijstandsuitkering heeft aangevraagd, meldt de klantmanager van gemeente Lelystad u binnen 5 werkdagen bij Werkbedrijf Lelystad aan. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek. Klik hier voor meer informatie over Werkbedrijf Lelystad.
Wanneer kunt u een uitkering aanvragen?
U moet aan afgesproken voorwaarden voldoen om een bijstandsuitkering aan te vragen. Deze zijn:
- U woont en bent ingeschreven in Lelystad;
- U bent Nederlander, EU-onderdaan of een rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdeling;
- U bent ouder dan 18 jaar (maar onder de pensioensleeftijd);
- U heeft te weinig inkomen om van te leven;
- U kunt geen andere uitkering krijgen;
- U zit niet in de gevangenis.
Wilt u meer weten over de voorwaarden? Klik dan hier.
Hoe hoog is de bijstandsuitkering?
Het basisbedrag voor een bijstandsuitkering is het wettelijk minimumloon. Dit is een landelijke regel. Als u te weinig inkomen heeft, wordt uw inkomen tot dit bedrag aangevuld. Hoeveel geld u krijgt, hangt af van uw situatie en de hoogte van uw eigen inkomsten. Hoe hoger deze zijn, hoe lager de (aanvulling) uitkering. Klik hier meer informatie over de voorwaarden en de hoogte van de uitkering.
Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?
U vraagt een bijstandsuitkering aan via een beveiligde website. U vult hiervoor digitaal een formulier in. U kunt het invullen op het moment dat het u uitkomt. U heeft drie dingen nodig om de aanvraag te doen:
- Een DigiD
- Een e-mailadres en telefoonnummer
- Bewijsstukken
Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan.
Wilt u eerst meer weten over de aanvraag voor een uitkering? En lezen hoe wij uw aanvraag behandelen? Leest u dan vooral verder.
Aanvraag Contentblok dichtgeklapt
Hoe werkt de aanvraag en wat heeft u nodig?
- DigiD
U kunt alleen een uitkering aanvragen als u een DigiD heeft. Wij hebben ook de DigiD van uw partner nodig. Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan direct aan. Dit kan via DigiD.nl. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat u uw DigiD krijgt. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD tijd kost. En dat dit misschien voor een latere ingangsdatum van uw uitkering zorgt. - E-mailadres en telefoonnummer
Het is belangrijk dat wij contact met u kunnen opnemen. Daarom hebben wij uw e-mailadres en telefoonnummer nodig. Heeft u geen e-mailadres of lukt het u niet om een e-mailadres aan te maken? Bel ons dan via telefoonnummer 140320, keuze 1. - Bewijsstukken
Wij gaan kijken of u recht heeft op een uitkering. Hiervoor hebben wij bewijzen nodig. Deze bewijsstukken kunt u tijdens de aanvraag meesturen (uploaden). U kunt hiervoor het beste pdf-bestanden gebruiken. Duidelijke en leesbare foto’s mag ook. Lukt het meesturen van de bestande niet meteen? Dan kunt u ze ook later naar de gemeente mailen. Wij ontvangen alle informatie graag zo snel mogelijk. Hoe eerder wij alles hebben, hoe eerder wij uw aanvraag starten en u sneller u uw uitkering heeft.
Hoe weet u of uw aanvraag goed ontvangen is?
U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.
Als u een kopie van uw ingevulde aanvraag wilt hebben, kunt u de aanvraag opslaan. Dit moet u doen nadat u de aanvraag heeft verstuurd en vóórdat u het formulier afsluit.
Heeft u uw aanvraag verstuurd, maar heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Kijkt u dan even of onze e-mail in het postvak voor ongewenste e-mail (spam) zit.
Procedure Contentblok dichtgeklapt
Wat gebeurt er na uw aanvraag?
Een klantmanager van gemeente Lelystad behandelt uw aanvraag. Wanneer wij bewijsstukken nodig hebben, krijgt u een brief.
De klantmanager van gemeente Lelystad meldt u aan bij Werkbedrijf Lelystad. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek.
Voorschot
De afhandeling van uw aanvraag kan 8 weken duren. Als u in deze periode geld nodig heeft, kunt u een voorschot krijgen. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u na 4 weken een voorschot krijgen. Wilt u een voorschot aanvragen? Belt u dan met gemeente Lelystad via nummer 14 0320 (keuze 1).
Besluit
Binnen 8 weken nadat u uw aanvraag heeft gedaan, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen uitkering krijgt.
Voorwaarden Contentblok dichtgeklapt
Wat zijn mijn verplichtingen?
Wij verwachten van u dat u zich maximaal inzet voor het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid. Dit betekent dat u minimaal 5 sollicitaties per week dient te verrichten op een afstand van maximaal anderhalf uur enkele reis van uw adres. Indien u recht heeft op een uitkering èn u heeft niet of te weinig gesolliciteerd, kan een maatregel van 100% worden opgelegd. Dit betekent dat u de eerste maand geen geld zult ontvangen. U dient in elk geval;
- U moet alle wijzigingen doorgeven die invloed kunnen hebben op de hoogte van uw uitkering:
- U geeft wijzigingen door in uw persoonlijke, gezins- of financiële situatie;
- Indien u inkomsten heeft dient u dit te melden;
- U werkt mee aan periodieke heronderzoeken;
- Als u op vakantie wilt gaan, dient u dit tijdig te melden;
- U moet solliciteren. De uitkering is een tijdelijk vangnet en niet bedoeld als duurzaam inkomen;
- U probeert algemeen geaccepteerd werk in dienstbetrekking te vinden;
- U staat als werkzoekende ingeschreven bij het UWV;
- U neemt algemeen geaccepteerd werk aan dat u wordt aangeboden;
- U doet geen dingen die het vinden van werk moeilijker maken;
- U werkt mee aan een onderzoek naar uw mogelijkheden voor deelname aan scholing of opleiding;
- U bent beschikbaar voor voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling, inclusief sociale activering;
- U bent verplicht medewerking te verlenen en activiteiten die uw terugkeer naar de arbeidsmarkt bespoedigen.
Bijzonderheden Contentblok dichtgeklapt
Bent u jonger dan 27 jaar?
De klantmanager van gemeente Lelystad belt u binnen 5 werkdagen om te praten over de mogelijkheden voor school en werk. Door uw leeftijd bekijken wij uw aanvraag na 4 weken. Dit heet de zoek- of wachtperiode moet volgens de wet (artikel 41 onder 4 PW). Tijdens deze wachtperiode gaat u op zoek gaat naar werk en/of een opleiding. De klantmanager bespreekt samen met u de mogelijkheden en maakt afspraken met u. Deze afspraken schrijven we op. Dit noemen we een plan van aanpak. Tijdens de wachtperiode werkt u aan de afspraken (artikel 44a PW).
Klik hier voor meer informatie over de speciale regels over bijstand voor jongeren.
Na 4 weken kijken wij of u zich aan de afspraken heeft gehouden. Het is belangrijk dat u alle bewijsstukken laat zien. Voor werk zijn dit bijvoorbeeld:
- Alle sollicitaties,
- Alle bevestigingen van sollicitaties en
- Alle uitnodigingen en/of afwijzingen van sollicitaties.
Voor een opleiding zijn dit bijvoorbeeld:
- Alle bewijzen van inschrijvingen,
- Alle uitnodigingen en/of afwijzingen voor opleidingen en
- Alle andere brieven of berichten met scholen.
Na de wachtperiode meldt de klantmanager van gemeente Lelystad u aan bij Werkbedrijf Lelystad. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
Handige links
- Bijstandsuitkering aanvragen, inschrijven als werkzoekende, voorwaarden bijstandsuitkering
- Meer over Recht op bijstand
- Meer over de Participatiewet
- Rechten en plichten in de bijstand
- DigiD aanvragen
- Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen
Openingstijden
Wilt u contact met een medewerker van team Werk, Inkomen en Zorg? Dat kan op drie manieren:
- Digitaal: Ga naar het digitale contactformulier . Bij de vraag 'Waar gaat uw vraag over?', klikt u op 'Uitkeringen/Sociale zaken'. Uw vraag komt dan direct bij de juiste afdeling terecht.
- Telefonisch: U kunt ons bellen op nummer 14 0320. Dat kan van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 uur en 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur.
- Persoonlijk:
- Heeft u een afspraak? Wilt u documenten inleveren, of een aanvraagformulier ophalen? Dan kunt u zich melden bij onze informatiebalie in het stadhuis. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.
- Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig? Dan kunt u zonder afspraak langskomen. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 12.00 uur bij balie #7.
Tip: Er zijn drie ingangen van het stadhuis open. Kies voor de ingang vanuit het Stadhuisplein wanneer u contact wilt met een medewerker van team Werk, Inkomen en Zorg. U bent dan direct bij de juiste balie.