Aanvraag bijstandsuitkering
Heeft u geen werk? En te weinig geld om van te leven?
Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen. Met deze uitkering kunt u de noodzakelijke kosten betalen zoals huur, boodschappen, kleren en uw zorgverzekering. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg inkomen heeft.
Hulp bij het vinden van werk
Heeft u een bijstandsuitkering aangevraagd? Dan krijgt u hulp bij het zoeken naar werk. Eén van onze klantmanagers meldt u binnen 5 werkdagen aan bij Werkbedrijf Lelystad. Daarna neemt een werkcoach contact met u op. Samen bespreekt u hoe u het beste geholpen kunt worden bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek. Klik hier voor meer informatie over Werkbedrijf Lelystad.
Wanneer kunt u een uitkering aanvragen?
U moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U kunt een bijstandsuitkering aanvragen als u:
- in Lelystad woont en hier staat ingeschreven;
- de Nederlandse nationaliteit heeft, u uit Europa komt, of een geldige verblijfsvergunning heeft;
- ouder bent dan 18 jaar en nog geen pensioen ontvangt;
- te weinig inkomen heeft om van te leven;
- geen recht heeft op een andere uitkering;
- niet in de gevangenis zit.
Wilt u meer weten over de voorwaarden? Klik dan hier.
Verkorte aanvraag
Heeft u kortgeleden een bijstandsuitkering van gemeente Lelystad ontvangen? Heeft u gewerkt, maar heeft u binnen 6 maanden weer een uitkering nodig? Of is uw bijstandsuitkering minder dan 30 dagen geleden gestopt? Dan kunt u een kortere route volgen om een bijstandsuitkering aan te vragen.
Er zijn drie situaties waarin u een verkorte aanvraag voor een bijstandsuitkering kunt doen.
- Aangaan of stoppen van een relatie
U had allebei apart een bijstandsuitkering maar bent gaan samenwonen. Of u had samen een bijstandsuitkering maar uw relatie is nu gestopt. - Voortzetting van het recht op bijstand
Uw bijstandsuitkering is minder dan 30 dagen geleden gestopt. U kunt vragen om deze opnieuw te starten. Dit noemen we voortzetting van het recht op bijstand. - Flex-regeling
U heeft gewerkt, maar uw inkomen uit werk is gestopt of lager geworden. U ontving in de afgelopen 6 maanden een bijstandsuitkering en gaf alles altijd goed door.
Hoe hoog is de bijstandsuitkering?
De hoogte van de uitkering hangt af van uw situatie. Het basisbedrag is gelijk aan het minimumloon. Als u te weinig inkomen heeft, wordt uw inkomen tot dit bedrag aangevuld. Klik hier meer informatie over de voorwaarden en de hoogte van de uitkering.
Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?
U vraagt een bijstandsuitkering aan via het portaal Mijn Uitkering. U vult daar een formulier in. U kunt dit doen wanneer het u uitkomt. Hiervoor heeft u het volgende nodig:
- DigiD – Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl. Wij hebben 5 dagen nodig om uw aanvraag te verwerken.
- E-mailadres en telefoonnummer – We gebruiken deze gegevens om contact met u op te nemen. Heeft u geen e-mailadres? Bel ons dan via 14 0320.
- Bewijsstukken – U kunt de bestanden uploaden tijdens de aanvraag (liefst als pdf of duidelijke foto). Lukt u dit niet direct? Dan mag u ze ook later sturen. Doe dit wel zo snel mogelijk.
Klik hier om direct naar het aanvraagformulier te gaan.
Wilt u eerst meer weten over de aanvraag voor een uitkering? En lezen hoe wij uw aanvraag behandelen? Leest u dan vooral verder.
Aanvraag Contentblok dichtgeklapt
Hoe werkt de aanvraag en wat heeft u nodig?
- DigiD
U kunt alleen een uitkering aanvragen als u een DigiD heeft. Wij hebben ook de DigiD van uw partner nodig. Heeft u of uw partner geen DigiD? Vraag deze dan direct aan. Dit kan via DigiD.nl. Het duurt ongeveer 5 werkdagen voordat u uw DigiD krijgt. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een DigiD tijd kost. En dat dit misschien voor een latere ingangsdatum van uw uitkering zorgt. - E-mailadres en telefoonnummer
Het is belangrijk dat wij contact met u kunnen opnemen. Daarom hebben wij uw e-mailadres en telefoonnummer nodig. Heeft u geen e-mailadres of lukt het u niet om een e-mailadres aan te maken? Bel ons dan via telefoonnummer 140320, keuze 1. - Bewijsstukken
Wij gaan kijken of u recht heeft op een uitkering. Hiervoor hebben wij bewijzen nodig. Deze bewijsstukken kunt u tijdens de aanvraag meesturen (uploaden). U kunt hiervoor het beste pdf-bestanden gebruiken. Duidelijke en leesbare foto’s mag ook. Lukt het meesturen van de bestande niet meteen? Dan kunt u ze ook later naar de gemeente mailen. Wij ontvangen alle informatie graag zo snel mogelijk. Hoe eerder wij alles hebben, hoe eerder wij uw aanvraag starten en u sneller u uw uitkering heeft.
Hoe weet u of uw aanvraag goed ontvangen is?
U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.
Als u een kopie van uw ingevulde aanvraag wilt hebben, kunt u de aanvraag opslaan. Dit moet u doen nadat u de aanvraag heeft verstuurd en vóórdat u het formulier afsluit.
Heeft u uw aanvraag verstuurd, maar heeft u geen e-mail van ons ontvangen? Kijkt u dan even of onze e-mail in het postvak voor ongewenste e-mail (spam) zit.
Procedure Contentblok dichtgeklapt
Wat gebeurt er na uw aanvraag?
U ontvangt van ons een e-mail waarin staat dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. Let op: deze e-mail kan in uw map met ongewenste e-mail (spam) terechtkomen. Wilt u een kopie van uw aanvraag bewaren? Download deze voordat u het formulier afsluit.
Een klantmanager van gemeente Lelystad behandelt uw aanvraag. Wanneer wij bewijsstukken nodig hebben, krijgt u een brief. De klantmanager van gemeente Lelystad meldt u aan bij Werkbedrijf Lelystad. Binnen 5 werkdagen neemt een werkcoach contact met u op.
Voorschot
Het beoordelen van uw aanvraag kan 8 weken duren. Heeft u in deze periode geld nodig? Vraag dan een voorschot aan via telefoonnummer 14 0320. Bent u jonger dan 27 jaar? Dan kunt u pas na de wachttijd van 4 weken een voorschot krijgen.
Besluit
Binnen 8 weken na u uw aanvraag, ontvangt u een brief (beschikking). In deze brief staat of u wel of geen uitkering krijgt.
Voorwaarden Contentblok dichtgeklapt
Wat zijn mijn verplichtingen?
Wij verwachten van u dat u zich maximaal inzet voor het vinden van algemeen geaccepteerde arbeid. Dit betekent dat u minimaal 5 sollicitaties per week moet doen op een afstand van maximaal anderhalf uur enkele reis van uw adres. Indien u recht heeft op een uitkering en u heeft niet of te weinig gesolliciteerd, kan een maatregel van 100% worden opgelegd. Dit betekent dat u de eerste maand geen geld zult ontvangen.
U moet in elk geval:
- Alle wijzigingen doorgeven die invloed kunnen hebben op de hoogte van uw uitkering:
- Wijzigingen doorgeven in uw persoonlijke, gezins- of financiële situatie;
- Inkomsten melden;
- Meewerken aan periodieke heronderzoeken;
- Tijdig melden als u op vakantie wilt gaan;
- Solliciteren. De uitkering is een tijdelijk vangnet en niet bedoeld als duurzaam inkomen;
- Algemeen geaccepteerd werk in dienstbetrekking proberen te vinden;
- Als werkzoekende ingeschreven staan bij het UWV;
- Algemeen geaccepteerd werk aannemen dat u wordt aangeboden;
- Geen dingen doen die het vinden van werk moeilijker maken;
- Meewerken aan een onderzoek naar uw mogelijkheden voor deelname aan scholing of opleiding;
- Beschikbaar zijn voor voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling, inclusief sociale activering;
- Medewerking verlenen aan activiteiten die uw terugkeer naar de arbeidsmarkt bespoedigen.
Bijzonderheden Contentblok dichtgeklapt
Bent u jonger dan 27 jaar?
De klantmanager van gemeente Lelystad belt u binnen 5 werkdagen om te praten over de mogelijkheden voor school en werk. Wij bekijken uw aanvraag na 4 weken. Dit heeft de zoek- of wachtperiode. Deze moet volgens de wet (artikel 41 onder 4 PW). Tijdens de wachtperiode gaat u op zoek naar werk en/of een opleiding. Eén van onze klantmanagers bespreekt samen met u de mogelijkheden en maakt afspraken met u. Deze afspraken schrijven we op. Dit noemen we een plan van aanpak.
Klik hier voor meer informatie over de speciale regels over bijstand voor jongeren.
Na 4 weken kijken wij of u zich aan de afspraken heeft gehouden. Het is belangrijk dat u alle bewijsstukken laat zien. Voor werk:
- sollicitaties,
- bevestigingen van sollicitaties en
- uitnodigingen en/of afwijzingen van sollicitaties
Voor een opleiding:
- bewijs van inschrijving,
- uitnodigingen en/of afwijzingen voor opleidingen
- andere brieven of berichten met scholen
Na de wachtperiode meldt de klantmanager van gemeente Lelystad u aan bij Werkbedrijf Lelystad. Na deze aanmelding, neemt een werkcoach van Werkbedrijf Lelystad binnen 5 werkdagen contact met u op. Deze werkcoach bespreekt met u hoe het werkbedrijf u zo goed mogelijk kan helpen bij het vinden van werk. Heeft u samen met een partner een uitkering aangevraagd? Dan krijgt u allebei een gesprek.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
Handige links
- Bijstandsuitkering aanvragen, inschrijven als werkzoekende, voorwaarden bijstandsuitkering
- Meer over Recht op bijstand
- Meer over de Participatiewet
- Rechten en plichten in de bijstand
- DigiD aanvragen
- Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen
Openingstijden
Wilt u contact met een medewerker van team Werk, Inkomen en Zorg? Dat kan op drie manieren:
- Digitaal: Ga naar het digitale contactformulier . Bij de vraag 'Waar gaat uw vraag over?', klikt u op 'Uitkeringen/Sociale zaken'. Uw vraag komt dan direct bij de juiste afdeling terecht.
- Telefonisch: U kunt ons bellen op nummer 14 0320. Dat kan van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 uur en 12.00 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur.
- Persoonlijk:
- Heeft u een afspraak? Wilt u documenten inleveren, of een aanvraagformulier ophalen? Dan kunt u zich melden bij onze informatiebalie in het stadhuis. Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.
- Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig? Dan kunt u zonder afspraak langskomen. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 12.00 uur bij balie #7.
Tip: Er zijn drie ingangen van het stadhuis open. Kies voor de ingang vanuit het Stadhuisplein wanneer u contact wilt met een medewerker van team Werk, Inkomen en Zorg. U bent dan direct bij de juiste balie.