Vragen en antwoorden subsidieregeling Aanpak Energiebesparing Isolatie 2.0
Hieronder staan vragen en antwoorden over de subsidie voor het isoleren van uw huis.
- Mag ik de subsidie ook gebruiken als ik mijn huis zelf ga isoleren?
- Mag ik de subsidie ook gebruiken om mijn huis op te knappen?
- Moet ik de subsidie terugbetalen?
- Moet ik de subsidie opgeven als inkomsten voor mijn uitkering?
- Hoe zorg ik ervoor dat de offerte onder de € 5.000 blijft, zodat ik niet bij hoef te betalen?
- Als ik de € 5.000 niet helemaal gebruik, krijg ik dan de rest van het geld op mijn rekening gestort?
- Wat gebeurt er als ik geen gebruik wil maken van de subsidie?
- Waarom mogen huurders en verhuurders geen gebruik maken van de subsidie?
- Waarom is de subsidie alleen voor inwoners met een laag inkomen?
- Wat is het sociaal minimum?
- Hoe vind ik mijn jaarinkomen?
- Waarom is de subsidie alleen voor huizen met energielabel C, D, E, F of G?
- Waarom biedt de gemeente deze subsidie aan?
- Waarom is er voor deze subsidie gekozen?
- Welk isolatiebedrijf voert de werkzaamheden uit?
- Mag ik ook zelf een isolatiebedrijf kiezen?
- Waarom moet ik subsidie aanvragen voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd?
- Hoeveel geld is er beschikbaar?
- Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?
- Hoe worden de subsidieaanvragen behandeld?
- Waarom krijgen inwoners niet gewoon geld?
- Tot wanneer loopt de subsidieregeling?
- Ik ben te laat met het aanvragen van de subsidie. Wat moet ik nu doen?
- Waarom voert het energieloket deze actie uit?
- Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de uitgevoerde werkzaamheden?
- Wie kan me helpen bij het aanvragen van de subsidie?
1. Mag ik de subsidie ook gebruiken als ik mijn huis zelf ga isoleren?
Nee, dat is niet toegestaan. De subsidie is alleen bedoeld voor isolatiewerkzaamheden die worden uitgevoerd door een professioneel isolatiebedrijf. Een professioneel isolatiebedrijf is bijvoorbeeld SKG-IKOB of Insula-gecertificeerd.
2. Mag ik de subsidie ook gebruiken om mijn huis op te knappen?
Nee, de subsidie is alleen bedoeld voor maatregelen waarmee uw huis energiezuiniger wordt. Het doel van de subsidie is dat uw energierekening lager wordt. Het opknappen van uw huis, bijvoorbeeld met schilderwerk, hoort daar niet bij.
3. Moet ik de subsidie terugbetalen?
Nee, de subsidie is een vergoeding. Als u zich aan alle subsidieregels houdt, hoeft u het niet terug te betalen.
4. Moet ik de subsidie opgeven als inkomsten voor mijn uitkering?
Nee, dat is niet nodig. De subsidie heeft geen invloed op uw uitkering.
5. Hoe zorg ik ervoor dat de offerte onder de € 5.000 blijft, zodat ik niet bij hoef te betalen?
De adviseur van het energieloket zorgt ervoor dat de offerte onder de € 5.000 blijft. Behalve als u aangeeft dat u voor meer dan € 5.000 wilt laten isoleren. Kiest u zelf een isolatiebedrijf? Dan kunt u hier zelf afspraken over maken.
6. Als ik de € 5.000 niet helemaal gebruik, krijg ik dan de rest van het geld op mijn rekening gestort?
Nee, dat is niet mogelijk. We mogen het geld van de Rijksoverheid namelijk niet besteden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.
7. Wat gebeurt er als ik geen gebruik wil maken van de subsidie?
Dan gebeurt er niks. U bent de eigenaar van uw huis en bepaalt altijd zelf wat er met uw huis gebeurt. Uw keuze heeft geen invloed op bijvoorbeeld uw energietoeslag of uw uitkering.
8. Waarom mogen huurders en verhuurders geen gebruik maken van de subsidie?
Omdat we geen geld mogen investeren in sociale huurwoningen. Dit wordt gezien als staatssteun. De Rijksoverheid heeft dit vastgelegd in de regels voor het besteden van het geld: de maatregelen mogen niet tot een stijging van de waarde van sociale huurwoningen leiden.
Wij vinden dat deze regels ook gelden voor particuliere verhuurders. Als we geld steken in particuliere huurwoningen, stijgt de waarde ervan. De verhuurder kan dan een hogere huur vragen. Op die manier krijgt een particuliere verhuurder dus meer inkomsten. Omdat particuliere verhuurders een commercieel doel hebben met het verhuren van een huis (namelijk geld verdienen), gaat het geld niet naar huizen die worden verhuurd.
9. Waarom is de subsidie alleen voor inwoners met een laag inkomen?
Voor inwoners met een inkomen hoger dan 150% van het sociaal minimum zijn er andere mogelijkheden. Zo zijn er verschillende subsidies en leningen waar zij gebruik van kunnen maken om hun huis te verduurzamen. Een voorbeeld hiervan is een lening van het Nationaal Warmtefonds. Eigenaren van een koopwoning die een (gezamenlijk) inkomen hebben dat niet hoger is dan € 60.000, kunnen een lening afsluiten tegen 0% rente.
Daarnaast hebben we niet genoeg geld van de Rijksoverheid gekregen om de subsidieregeling ook open te stellen voor inwoners met een inkomen hoger dan 150% van het sociaal minimum.
10. Wat is het sociaal minimum?
Het sociaal minimum is het minimale bedrag dat iemand nodig heeft om te kunnen leven (voor het betalen van eten, kleding en een huis). De Rijksoverheid heeft hiervoor een bedrag berekend. De hoogte van dat bedrag hangt af van uw leeftijd en met wie u samenwoont. Het bedrag wordt elk half jaar aangepast en is te vinden via de website van het UWV.
11. Hoe vind ik mijn jaarinkomen?
Dat kunt u vinden in de inkomensverklaring (IB60) van de Belastingdienst. U kunt uw inkomensverklaring op de volgende manier downloaden:
- Log in op Mijn Belastingdienst (let op: hiervoor heeft u DigiD nodig).
- Klik op ‘Mijn gegevens’.
- Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen en geregistreerd inkomen bekijken’.
- Kijk naar het inkomen van het laatst mogelijke jaar.
- Klik op ‘Inkomensverklaring opvragen’ om uw inkomensverklaring te downloaden.
12. Waarom is de subsidie alleen voor huizen met energielabel C, D, E, F of G?
Huizen met energielabel A en B zijn al goed geïsoleerd. Het is niet nodig om deze huizen nog verder te isoleren. We kiezen ervoor om eigenaren van huizen met de slechtste energielabels te helpen, zodat we echt het verschil kunnen maken.
13. Waarom biedt de gemeente deze subsidie aan?
Alle gemeenten in Nederland krijgen geld van de Rijksoverheid. Dit geld is bedoeld om mensen met een laag inkomen te helpen met het verlagen van de energierekening. Wij hebben ervoor gekozen om dit geld te besteden aan:
- Het inzetten van energiecoaches. De energiecoaches komen op afspraak bij u thuis en geven tips om energie – en dus geld – te besparen. U mag na de afspraak voor € 100 gratis energiebesparende producten uitkiezen. U mag deze producten zelf installeren, maar de energiecoaches kunnen dit ook voor u doen. Meer informatie over de energiecoaches staat op www.energieteamlelystad.nl.
- Een witgoedactie. Alle inwoners die in 2022 energietoeslag hebben gekregen, kregen in januari 2023 een brief over het aanvragen van een kadokaart van € 500. Met die kadokaart konden ze een nieuwe koelkast, diepvries of wasmachine kopen. We hebben hier ruim 1.800 huishoudens mee geholpen. Meer informatie over de kadokaarten vindt u op de website www.lelystad.nl/kadokaart .
- Deze actie, waarbij inwoners subsidie kunnen krijgen voor het isoleren van hun huis.
14. Waarom is er voor deze subsidie gekozen?
Het doel van de subsidie is om te helpen met het besparen van energie. Door te isoleren, kunt u flink besparen op hun energierekening en wordt het comfortabeler in huis. Ook is het huis beter voorbereid op een aardgasvrije toekomst. Als u meedoet, neemt het energieloket veel werk uit handen: het energieloket kiest een geschikt isolatiebedrijf, maakt prijsafspraken en betaalt de rekening tot € 5.000. Wilt u geen gebruik maken van de hulp van het energieloket? Dan mag u ook zelf een isolatiebedrijf kiezen en hier zelf afspraken mee maken.
15. Welk isolatiebedrijf voert de werkzaamheden uit?
Bedrijven die huizen en andere gebouwen duurzamer maken, kunnen zich inschrijven als vakspecialist op de website van het energieloket. Als het energieloket een actie organiseert, kiezen ze een bedrijf uit de regio die de actie het best kan uitvoeren. De bedrijven worden hiervoor getest op prijs, kwaliteit en ervaring. Wilt u weten met welke isolatiebedrijven het energieloket samenwerkt? Ga dan naar www.energieloket-lelystad.nl, klik in het menu op ‘Aan de slag’ en kies voor ‘Vind vakspecialist’.
16. Mag ik ook zelf een isolatiebedrijf kiezen?
Ja, dat mag. U vraagt dan zelf een offerte op bij een isolatiebedrijf. Met die offerte vraagt u de subsidie bij ons aan. Als we uw aanvraag goedkeuren, maken we de subsidie naar u over en kunt u de werkzaamheden laten uitvoeren. U betaalt het isolatiebedrijf zelf. Als de werkzaamheden klaar zijn en u de rekening heeft betaald, stuurt u een aantal bewijzen van de werkzaamheden naar het energieloket. Meer informatie hierover leest u in de subsidieregeling Aanpak Energiebesparing Isolatie 2.0.
17. Waarom moet ik subsidie aanvragen voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd?
Om ervoor te zorgen dat u zeker weet dat u gebruik kunt maken van de subsidie. Als u subsidie aanvraagt ná het uitvoeren van de werkzaamheden, loopt u het risico dat de subsidiepot leeg is. Of dat de werkzaamheden niet met de subsidie betaald mogen worden. Kortom: door eerst subsidie aan te vragen voorkomt u dat u de werkzaamheden misschien zelf moet betalen.
18. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Er zit € 1.250.000 in de pot. Dat betekent dat er geld is voor het isoleren van ongeveer 250 huizen in Lelystad (als alle eigenaren € 5.000 uitgeven aan isolatie).
19. Wat gebeurt er als het subsidieplafond is bereikt?
Dan kunt u geen subsidie meer aanvragen. Als het subsidieplafond is bereikt, dan melden we dat op onze website.
20. Hoe worden de subsidieaanvragen behandeld?
De subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wie het eerst komt, het eerst maalt. We behandelen alleen complete subsidieaanvragen. Als de aanvraag niet compleet is, moet u de missende informatie alsnog aanleveren. Pas als alle informatie compleet is, nemen we de aanvraag in behandeling.
21. Waarom krijgen inwoners niet gewoon geld?
We mogen het geld van de Rijksoverheid alleen uitgeven als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is dat het geld niet besteed mag worden als financiële tegemoetkoming. Dat betekent dat we niet gewoon geld mogen geven.
22. Tot wanneer loopt de subsidieregeling?
De subsidieregeling loopt tot 1 juli 2025. Of totdat de subsidiepot leeg is.
23. Ik ben te laat met het aanvragen van de subsidie. Wat moet ik nu doen?
Als het subsidieplafond is bereikt of als de einddatum voor het aanvragen van de subsidie is bereikt, kunt u geen subsidie meer aanvragen bij ons. U kunt nog wel subsidie aanvragen bij de Rijksoverheid. Kijk voor meer informatie hierover op www.rvo.nl/isde.
24. Waarom voert het energieloket deze actie uit?
Het energieloket werkt voor meer dan 100 gemeenten in Nederland. Ze hebben veel kennis over het besparen van energie en het verduurzamen van huizen. Daarnaast hebben ze afspraken gemaakt met verschillende bedrijven die huizen duurzamer maken. Hierdoor kunnen ze garanderen dat de kwaliteit van de producten en de werkzaamheden goed is. Omdat we als gemeente geen medewerkers hebben voor deze werkzaamheden, laten we dit door het energieloket doen.
25. Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de uitgevoerde werkzaamheden?
Heeft u de werkzaamheden laten uitvoeren door een isolatiebedrijf dat werkt namens het Energieloket Lelystad? Dan kunt u contact opnemen met het energieloket:
- E-mail: projecten@regionaalenergieloket.nl
- Telefoonnummer: 088 525 41 10
Heeft u de werkzaamheden laten uitvoeren door een isolatiebedrijf dat u zelf heeft uitgekozen? Dan kunt u contact opnemen met dat isolatiebedrijf.
26. Wie kan me helpen bij het aanvragen van de subsidie?
We kunnen u helpen met uw aanvraag in het Warmteloket Lelystad. U vindt ons naast Buurtcentrum De Brink in de Boswijk (Griend 33 07). We zijn elke woensdag open tussen 13.00 en 17.00 uur en elke vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
U bent ook van harte welkom bij het financieel spreekuur of het inloopspreekuur van het IDO.
Wilt u liever contact via telefoon of e-mail? Dan kunt u ons bereiken via:
- Telefoonnummer: 14 0320
- E-mail: energie@lelystad.nl