Meldpunt problemen met verhuurders
In de Wet goed verhuurderschap staan duidelijke regels waaraan een verhuurder zich moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan de regels uit de wet? Dan kan een huurder dit melden bij ons. Wij kunnen de verhuurder een waarschuwing of boete geven.
Wet goed verhuurderschap bestaat sinds 1 juli 2023
De wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals een te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren of bedreigen. De wet beschermt huurders, woningzoekenden en internationale werknemers met een werk-huurcontract.
Bekijk de uitlegvideo over de Wet goed verhuurderschap:
Melding doen
Huurt u een woning bij een woningcorporatie? Dan moet u daar uw melding doen. Kijk hiervoor op de website van de woningcorporatie.
Wilt u ongewenst gedrag melden van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar? Stuur ons dan een e-mail of brief met de volgende gegevens:
- Gebruik als onderwerp: ‘melding goed verhuurderschap’.
- Reden van de melding: beschrijf zo goed mogelijk aan welk punt of punten van de wet uw verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet houdt. Stuur bijlagen of beeldmateriaal (foto’s of video’s) mee waaruit dat blijkt als dat mogelijk is.
- Gegevens van de woning: het adres van de woning die u huurt (als deze niet hetzelfde is als uw woonadres) of die u wilt gaan huren.
- Gegevens van de verhuurder of verhuurbemiddelaar: naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verhuurder of verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
- Uw gegevens: uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. Dan geeft u uw gegevens niet door. We kunnen dan geen contact met u opnemen als wij vragen hebben. Ook kunnen we u dan niet op de hoogte houden van uw melding.
Stuur ons uw melding via e-mail of de post:
- E-mailadres: VTO@lelystad.nl
- Postadres: Gemeente Lelystad, team Stadstoezicht, Antwoordnummer 1, 8200 VB Lelystad
Wie kan een melding doen
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als u:
- een particuliere huurwoning zoekt, ook via een woningcorporatie.
- een woning huurt van een particuliere verhuurder, een woningcorporatie of een verhuurbemiddelaar (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders).
- een internationale werknemer bent met een werk-huurcontract. U woont en werkt dan via een uitzendbureau.
Wat kunt u melden
U kunt deze vormen van ongewenst gedrag van verhuurders melden:
- Woondiscriminatie
- Intimidatie
- Te hoge borgsom
- Geen schriftelijke huurcontract
- Servicekosten
- Bemiddelingskosten
- Onduidelijke of onbegrijpelijke informatie over rechten en plichten
Woondiscriminatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet discrimineren op grond van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of wat dan ook. Verhuurders moeten een werkwijze hebben om woondiscriminatie te voorkomen.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet bedreigen of bang maken. Een verhuurder mag niet dreigen met het opzeggen van het huurcontract of dat bepaalde nutsvoorzieningen worden afgesloten. Ook mag een verhuurder geen lichamelijk of psychisch geweld gebruiken (of dreigen dat te gebruiken) om de huurder te dwingen iets te doen, niet te doen of te accepteren.
Hoogte van de borgsom
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen geen te hoge borg vragen:
- Huurovereenkomsten tot 1 juli 2023: de borg mag maximaal 3 maanden kale huur zijn.
- Huurovereenkomsten vanaf 1 juli 2023: de borg mag maximaal 2 maanden kale huur zijn.
Huurcontract
De verhuurder of verhuurbemiddelaar is verplicht alle afspraken met de huurder schriftelijke vast te leggen in een huurcontract. Op de huurovereenkomst moet een handtekening staan van de huurder en van de verhuurder. Bij verhuur aan arbeidsmigranten is een scheiding tussen de huurovereenkomst en het arbeidscontract verplicht.
Servicekosten
De huurder moet ieder jaar een compleet overzicht krijgen van de servicekosten. De servicekosten moeten eerlijk zijn, zoals beschreven in artikel 259 en artikel 261 in het Burgerlijk Wetboek.
Bemiddelingskosten
Verhuurbemiddelaars mogen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen.
Informatie over rechten en plichten
De verhuurder of verhuurbemiddelaar moet de huurder duidelijke en begrijpelijke informatie geven over:
- rechten en plichten als huurder van de woning.
- de hoogte van de borg en wanneer de huurder de borg terugkrijgt als het huurcontract stopt.
- de servicekosten: de huurder met een compleet overzicht van de kosten krijgen.
- hoe de huurder met de verhuurder in contact kan komen.
- contactinformatie van het meldpunt problemen met verhuurders.
Bij arbeidsmigranten moet de informatie over de rechten en plichten geschreven zijn in een taal die de arbeidsmigrant begrijpt.
Wat kunt u niet melden
Het meldpunt is niet bedoeld voor meldingen over de hoogte van de huur of over achterstallig onderhoud.
Wat gebeurt er na uw melding
U krijgt binnen 5 werkdagen bericht dat wij uw melding hebben ontvangen. Heeft u uw melding anoniem gedaan? Dan krijgt u geen ontvangstbevestiging van ons. We pakken meldingen over ernstige situaties en meldingen die duidelijk zijn omdat er voldoende informatie is verstrekt zo snel mogelijk op. Op dit moment kunnen we niet aangeven hoe snel we uw melding afhandelen. De opbouw van een dossier kost namelijk veel tijd.