Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu

Lelystad start proef om bezoekers te verleiden meer te ontdekken in stad

Geplaatst: 19-5-2025

Vrijdag 16 mei onthulden wethouder Piet van Dijk, Aviodrome-directeur Roy Imker en voorzitter Andre Rijsdorp van het Belevenissenbos bij het Aviodrome een informatiebord dat bezoekers uitnodigt om ook het Belevenissenbos te ontdekken. Het bord is onderdeel van een proef waarmee Lelystad bezoekers wil verleiden meerdere locaties in de stad te bezoeken én vaker terug te keren.

Meer te beleven

Veel bezoekers van Lelystad bezoeken één specifieke plek, zoals het Aviodrome, maar weten niet altijd dat er vlakbij nog meer is te beleven. Onderzoek toont aan dat de interesse er wel is. 

Aansluiten bij interesses van de bezoeker

Het blijkt belangrijk om goed te kijken naar waarom de eerste attractie bezocht werd. En op basis van de wensen en interesses van de bezoeker slimme koppelingen te maken met andere soortgelijke leuke en mooie plekken, die wellicht minder bekend zijn. Een manier om die koppeling te maken is het plaatsen van een informatiebord bij een attractie die bezoekers wijst op een andere attractie die bij hun interesses aansluit.  

Logische koppelingen

Het eerste bord heeft inmiddels een goed zichtbare plek bij het Aviodrome en wijst bezoekers, vaak gezinnen met kinderen, op het Belevenissenbos; het grootste speelbos van Europa. Beide locaties trekken een vergelijkbaar publiek, waardoor deze koppeling logisch is. Op een aantrekkelijke manier worden bezoekers geïnspireerd om hun bezoek uit te breiden of om een volgende keer terug te komen.

Netwerk van locaties

Als deze aanpak aanslaat, volgen er meer koppelingen in de stad. Op dit moment wordt gekeken hoe vanaf het Belevenissenbos naar de volgende passende attractie kan worden doorverwezen. Naast het Belevenissenbos en het Aviodrome hebben inmiddels ook Batavialand, Batavia Stad Fashion Outlet, Toms Creek en Natuurpark Lelystad de intentie uitgesproken mee te willen doen. Het doel is om een netwerk van locaties te creëren en bezoekers te verleiden meerdere bezienswaardigheden in Lelystad te bezoeken. Hiermee wordt voldaan aan een wens van de raad uit het raadsakkoord.  

Lelystad als landelijke proef

Voor dit onderzoek werkt Lelystad samen met een aantal toeristisch-recreatieve ondernemers. En ontvangt het een subsidie van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Omdat deze uitdaging ook speelt in andere Nederlandse gemeenten, én omdat het NBTC de aanpak van Lelystad veelbelovend vindt, is Lelystad geselecteerd als landelijke pilot. Na een jaar worden de resultaten geëvalueerd. 

Iedereen kan in Lelystad op avontuur

Lelystad heeft veel te bieden. Van grote publiekstrekkers tot soms nog verborgen schatten die het verdienen ontdekt te worden. Van jong tot oud, van natuurliefhebber tot geschiedenisfanaat, iedereen kan in Lelystad op avontuur. Met deze pilot wil Lelystad doelgroepgericht meer bekendheid geven aan de diverse locaties in de stad.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Accepteer Strikt noodzakelijke cookies
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Accepteer Functionaliteitscookies
Cookies van derden
Deze cookies worden gebruikt voor functionaliteiten van derden.
Accepteer Cookies van derden
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Accepteer Prestatiecookies
Meer weten...