Hoogte en betaling uitkering
Wat is de hoogte van mijn uitkering?
De gemeente vult uw inkomen aan tot de bijstandsnorm die voor u geldt. Hoeveel u ontvangt is afhankelijk van uw leeftijd en uw woon- leefsituatie.
De normen worden ieder jaar op 1 januari en 1 juli opnieuw vastgesteld. De bijstand is altijd een aanvulling op eventuele inkomsten. U ontvangt minder bijstand als u inkomsten heeft. Maandelijks reserveert de gemeente 5% vakantietoeslag. Dit wordt jaarlijks uitbetaald, enkele dagen later dan de maanduitkering van de maand mei. Als de uitkering tussentijds wordt beëindigd, wordt de vakantietoeslag eerder uitbetaald. Bekijk hier de bijstandsnormen.
Voor alleenstaanden van 18 t/m 20 jaar en personen die in een inrichting verblijven gelden afwijkende bedragen.
Betaling van uw uitkering
Mensen met een uitkering die daarnaast geen wisselende inkomsten hebben, worden vóór de eerste dag van de volgende maand uitbetaald. Voor mensen die naast een uitkering wisselende andere inkomsten hebben, zoals inkomsten uit arbeid of andere inkomsten, gaat de gemeente pas tot betaling van de uitkering over nadat het inkomstenformulier met specificaties bij de gemeente is ingeleverd en nadat de inkomsten door u zijn gemeld en door de gemeente zijn goedgekeurd. U kunt uw inkomsten digitaal met uw DigiD bij ons melden. Heeft u een bewindvoerder? Overleg het melden van uw inkomsten dan met uw bewindvoerder.
Betaaldata 2024:
- Periode januari: betaling is op 26 januari 2024
- Periode februari: betaling is op 27 februari 2024
- Periode maart: betaling is op 26 maart 2024
- Periode april: betaling is op 26 april 2024
- Periode mei: betaling is op 28 mei 2024
- Periode juni: betaling is op 28 juni 2024
- Periode juli: betaling is op 26 juli 2024
- Periode augustus: betaling is op 27 augustus 2024
- Periode september: betaling is op 26 september 2024
- Periode oktober: betaling is op 24 oktober 2024
- Periode november: betaling is op 26 november 2024
- Periode december: betaling is op 23 december 2024
De maandelijkse algemene bijstand wordt zonder vakantietoeslag uitbetaald. De vakantietoeslag wordt gereserveerd en 1x per jaar uitbetaald. U ontvangt de vakantietoeslag enkele dagen later dan de maanduitkering van de maand mei. Wanneer de bijstand tussentijds wordt beëindigd, wordt de vakantietoeslag eerder uitbetaald.
Bij hoge uitzondering kan de vakantietoeslag tussentijds worden uitbetaald. De voorwaarden leest u hier. U kunt tussentijdse uitbetaling van uw vakantiegeld digitaal aanvragen.
Hoe kan ik mijn inkomsten digitaal melden?
Klik hier en log in met uw DigiD. Heeft u een partner? Dan moet uw partner zijn of haar gegevens ook doorgeven met de eigen DigiD.
U komt in een digitaal portaal en klikt op de tegel “Zelf regelen”. Daarna gaat u naar de tegel “Maandelijkse inkomsten” en vult u het digitale formulier in. Het is belangrijk dat u aan het einde van het formulier de juiste inkomstenspecificatie(s) upload. Als wij geen juiste gegevens van u ontvangen, kunnen wij de inkomsten niet op tijd verwerken en uw uitkering nog niet uitbetalen.
Heeft u een partner?
Dan vragen wij u op de volgende zaken te letten:
• Het is belangrijk dat u alle digitale meldingen doet op naam en DigiD van de hoofdaanvrager (zie aanhef op brieven van de gemeente). De gegevens van de partner vult u op een andere plek van het digitale formulier in.
• Dat geldt ook als alleen de partner inkomsten ontvangt of als u beide inkomsten ontvangt.
• Heeft u, uw partner of beide geen inkomsten meer? Dan moet u dat ook melden via het digitale formulier “Maandelijkse inkomsten”. U ontvangt hiervan een bevestiging met nadere uitleg.
Lukt het digitaal melden niet?
Neem contact op met de afdeling Sociaal Domein van Gemeente Lelystad. Het telefoonnummer is 14-0320.
Voorwaarden Contentblok dichtgeklapt
Het is belangrijk dat u het formulier voor de opgave van uw inkomsten, samen met de juiste inkomstenspecificatie(s), op tijd inlevert. Wij kunnen uw inkomsten dan op tijd verwerken en uw uitkering op tijd uitbetalen:
- Wanneer u opgelegd heeft gekregen dat u maandelijks een inkomstenformulier in moet leveren en u deze te laat of niet inlevert, dan wordt de bijstand in de daarop volgende maand niet uitbetaald;
- De bijstand wordt geblokkeerd en pas uitbetaald na inlevering van het inkomstenformulier;
- Het te laat inleveren van het formulier kan ervoor zorgen dat u een boete wordt opgelegd in de daaropvolgende maand. Dit omdat u niet voldoet aan de informatieplicht.
Meer informatie Contentblok dichtgeklapt
De balie van Werk Inkomen en Zorg in de hal van het Stadhuis is op dit moment gesloten. Klik hier voor meer informatie.
Wet en regelgeving
Participatiewet